© Rafael Veldman

Duurtest elektrische SUV Aiways U5: hoe rijdt dat?
Bright Duurtest Week 3

Duurtest elektrische SUV Aiways U5: hoe rijdt dat?

29-01-2021 13:47 Laatste update: 02-02-2021 22:14

Deze maand rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp de elektrische Aiways U5, een SUV van een Chinees merk. Hoe rijdt dat eigenlijk?

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates en abonneer op ons YouTube-kanaal

De afgelopen weken hebben we geen enorme afstanden gereden in de Aiways U5. Kinderen thuis van school, werken vanaf de bank. Maar een retourtje Winsum-Leek (via binnenwegen heen en snelweg terug) gaf een goede indruk van de prestaties van deze Chinese mega-SUV.

Op binnenwegen is het een rare mix tussen modern comfort en ouderwets rijgedrag. De afgelopen jaren zijn automakers als BMW erin geslaagd om een X5 aan te laten voelen alsof je in een sportauto zit. Je kunt er hard een bocht mee om jagen en je hebt altijd het gevoel dat de auto grip houdt en niet om zal kieperen. Die vernieuwingen zijn niet helemaal doorgedrongen in de U5. In die zin voelt het allemaal wat jaren 90 achter het stuur.

Maar het moeiteloos accelereren, de stilte achter het stuur en het veercomfort geven juist weer het gevoel dat je met twee benen in de 21e eeuw staat. Op de snelweg voelt het ook allemaal betrouwbaar en comfortabel aan.

Gooi die deur dicht en het klinkt als een Duitse auto

De auto weegt met zijn 1770 kilo eigenlijk opvallend weinig als je bedenkt dat het om een grote elektrische SUV gaat. Zeker gezien het geluid waarmee de deuren dichtvallen en hoe robuust alles aanvoelt.

Waar nog wel stappen in gemaakt kunnen worden zijn de veiligheidssystemen. Die zijn beperkt instelbaar en geven piepjes als je te hard gaat of als je te dicht bij de lijn komt. Het iDrive-systeem zou je moeten helpen om autonoom te kunnen rijden. Standaard is dit ingeschakeld als je de cruise control aan zet en het systeem voelt weinig betrouwbaar aan. Soms kun je de handen van het stuur laten en wordt je prachtig een flauwe bocht door geleid. Soms schrikt de auto opeens van een vluchtheuvel en moet je hem actief tegenwerken om dat een beetje soepel op te vangen.

Als resultaat heb ik het systeem meestal uitstaan. Dat kan gelukkig eenvoudig met een knop op het stuur. Zo schakel je van iDrive naar radar cruise control. Die radar cruise control is keurig op de achtergrond aanwezig en maakt het rijden op de snelweg een stuk aangenamer.

Volgende week onze conclusie over de Aiways U5.

Snelladen gaat met max 90 kW.

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Volg de updates en abonneer op ons YouTube-kanaal.