Luxe merken zetten blockchain in tegen namaak
Tegen nep

Luxe merken zetten blockchain in tegen namaak

21-04-2021 15:05 Laatste update: 15:05

Luxeconcerns Prada, LVMH en Richemont, moederbedrijven van merken als Louis Vuitton en Cartier, gaan de blockchaintechniek gebruiken. Klanten kunnen zo extra zekerheid krijgen dat hun aankopen authentiek zijn. Ook zijn de producten op een transparante manier te traceren.

Met blockchain, de technologie waar ook de digitale munteenheid bitcoin op is gebaseerd, kunnen bedrijven een transactie digitaal verifiëren. Met een gecodeerd garantiecertificaat kunnen klanten er ook achter komen of een product echt is of namaak, zegt Antonio Belloni, topman van het Franse LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy). Zulke certificaten bestaan al langer in de mode-industrie, maar worden door blockchain beter. 

De technische oplossing, die Aura Blockchain heet, moet uiteindelijk beschikbaar worden voor alle luxemodemerken. De merken zeggen elk jaar miljarden te verliezen aan namaakspullen. De wereldwijde markt voor namaakspullen zal tegen 2022 stijgen tot bijna 1 biljoen dollar, denken analisten. Microsoft en softwarebedrijf ConsenSys ontwikkelen de infrastructuur voor de blockchainoplossing van het nieuwe consortium.

Foto bij ontvangst thuis

Cartier heeft al een onderdeel van de nieuwe techniek getest, namelijk het online terugsturen van producten. Zo kunnen consumenten een foto nemen en deze uploaden om te bewijzen dat de toestand van het product niet veranderd is tussen het moment van ontvangst thuis en het moment van verzending. "Het is iets simpels maar het versterkt het vertrouwen tussen de twee partijen", zegt Cartier-topman Cyrille Vigneron. Volgens Vigneron zou dit onderdeel ook interessant kunnen zijn voor bijvoorbeeld veilinghuizen bij het verkopen van kunst. 

De vraag naar luxemerken trekt de laatste tijd weer aan na de coronadip van vorig jaar.