Nederlandse media willen samen onderhandelen met techreuzen
Big Tech

Nederlandse media willen samen onderhandelen met techreuzen

13-07-2021 16:59 Laatste update: 17:15

Twaalf Nederlandse mediabedrijven willen gezamenlijk over hun zogeheten uitgeversrecht onderhandelen. Een nieuwe Europese richtlijn maakt het voor nieuwsmedia makkelijker controle te krijgen over hoe hun berichten worden doorgeplaatst.

Hoewel de mediabedrijven geen partijen noemen waar ze gezamenlijk mee willen onderhandelen, gaat het hoogstwaarschijnlijk om techbedrijven Facebook en Google.

Het zit mediabedrijven al langer dwars dat Google en Facebook doorverwijzen naar hun berichten en mede daardoor veel meer advertentie-inkomsten binnenhalen dan de nieuwssites en -zenders zelf.

Het Nederlandse initiatief staat niet op zichzelf. Onlangs kondigde een grote groep Deense mediabedrijven al aan samen te willen onderhandelen. Ook in andere landen praten groepen van mediabedrijven met grote techpartijen over vergoedingen voor hergebruik van materiaal. Eerder vandaag kreeg Google van de Franse mededingingsautoriteit nog een boete van 500 miljoen euro vanwege het gebruik van nieuws van Franse uitgevers op zijn platforms.

'Complex'

Naast NOS, NPO, Talpa en RTL hebben ook DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant, het AD en Nu.nl, en Mediahuis, dat achter De Telegraaf, NRC en een reeks regionale kranten zit, zich aangesloten bij het initiatief. Ook de uitgevers van het Reformatorisch Dagblad, het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad en tijdschriftenuitgevers als ONE Business en WPG Media doen mee.

De twaalf uitgevers en omroepen stellen nog wel enige tijd nodig te hebben om te onderzoeken of het lukt om tot gezamenlijke afspraken te komen. Dat wijten ze aan "de complexiteit van dit thema".

Samenwerking

Eerder deze maand vroegen de vijf grootste Nederlandse mediapartijen (Talpa, DPG, RTL, NPO en Mediahuis) in een brief aan de informateur aan het volgende kabinet om "meer ruimte voor onderlinge samenwerking". "Bijvoorbeeld voor het samen ontwikkelen van reclametechnologie die onafhankelijk is van internationale partijen." De huidige wetgeving bemoeilijkt volgens hen zulke samenwerkingen. 

In de brief dringen de mediapartijen ook aan op het vormen van een 'gelijk speelveld': internationale techplatformen zouden aan dezelfde eisen moeten voldoen als Nederlandse bedrijven. Alleen dan "kan misbruik van de marktmacht van de buitenlandse techbedrijven worden voorkomen", schrijven ze. "Door de dominantie van de grote techbedrijven is het speelveld ongelijk en oneerlijk geworden", aldus Martijn van Dam, bestuurder van de NPO.

Uitleg over het 'Google-ecosysteem':