Google in beroep tegen Franse boete over auteursrechten
500 miljoen euro

Google in beroep tegen Franse boete over auteursrechten

01-09-2021 09:49 Laatste update: 09:49

Google gaat in beroep tegen een boete van 500 miljoen euro die het in Frankrijk kreeg wegens schending van de auteursrechten van mediabedrijven.

Volgens de Franse mededingingsautoriteit had Google niet voldaan aan een bevel om een deal te sluiten met Franse mediabedrijven over het plaatsen van hun nieuwsberichten op Google News. Doordat de mediabedrijven daar geen geld voor kregen, werden hun rechten geschonden, stelde de Autorité de la concurrence. De toezichthouder zei toen dat Google met zijn gedrag heeft gezorgd voor "verdere vertraging van de juiste handhaving van de wet".

Google meent te goeder trouw te hebben gehandeld toen het met Franse media onderhandelde over vergoedingen. Daarom tekent de Amerikaanse techreus nu hoger beroep aan. Google noemt de hoogte van de boete "onevenredig in vergelijking met de inspanningen die we hebben geleverd om tot een deal te komen". 

Advertentie-inkomsten

Europese uitgevers vragen overheden al ruim tien jaar om Google harder aan te pakken, omdat ze zeggen miljarden euro's aan advertentie-inkomsten mis te lopen. In 2019 dienden groepen die Franse kranten en tijdschriften vertegenwoordigen, samen met het Franse persbureau AFP, een klacht in tegen het zoekbedrijf. Vorig jaar volgde een deal met 121 Franse mediabedrijven over het aanbieden van nieuws.

In meerdere andere landen sloot Google al overeenkomsten met uitgevers en mediabedrijven over het gebruik van nieuws op zijn platforms. In Australië dreigde Google vorig jaar zijn zoekmachine nog te sluiten voor gebruikers in dat land, omdat het bedrijf het niet eens was met nieuwe wetgeving die het zou dwingen te betalen voor het gebruik van nieuws.

Google wil uitgevers het liefst compenseren via zijn nieuwe dienst News Showcase. Met dat onderdeel kunnen redacties zelf bepalen welke artikelen ze gratis willen aanbieden. Zo zouden mediabedrijven het Google-onderdeel kunnen gebruiken om meer abonnees te werven voor digitale abonnementen. Over News Showcase lopen ook nog gesprekken met Nederlandse uitgevers.

Review: de nieuwe Google Chromecast