Eerste binnenvaartschip met verwisselbare batterij in gebruik genomen
Het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op verwisselbare elektrische batterijen is in gebruik genomen.
Het schip Alphenaar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterij aan boord hijsen en de reis meteen voortzetten. Het elektrische schip vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken.
Voor de ontwikkeling van het elektrische schip met verwisselbare batterijen werd het bedrijf Zero Emission Services (ZES) opgezet door ING, ENGIE, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam. Dat gebeurde met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Batterijen die eruitzien als containers
ZES gaat ervoor zorgen dat schepen straks op meerdere plekken in Nederland batterijen, zogenoemde ZESPacks, kunnen verwisselen. ZESPacks zien eruit als containers en kunnen in het laadruim van het schip worden vervoerd.
Met twee van dit soort batterijen aan boord kan een schip ongeveer 50 tot 100 kilometer afleggen. ZES wil op korte termijn opschalen naar acht schepen, acht laadstations en veertien ZESpacks.
Uitstoot verminderen
De transportsector is nu nog verantwoordelijk voor circa 21 procent van de CO2-uitstoot in Nederland. Daarvan komt ongeveer 5 procent voor rekening van de binnenvaart.
Als de binnenvaart straks niet meer op diesel maar op duurzame alternatieven vaart, helpt dit ook bij het terugdringen van de uitstoot van stikstofoxide.