Onderzoek: hoge prijs grootste drempel voor aanschaf elektrische auto
Elektrisch rijden

Onderzoek: hoge prijs grootste drempel voor aanschaf elektrische auto

01-06-2022 04:46 Laatste update: 06:46

De hoge prijs van een elektrische auto is de grootste drempel voor mensen om er eentje aan te schaffen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2100 Nederlanders, uitgevoerd door I&O Research in opdracht van Natuur & Milieu.

Twee derde van de Nederlanders zegt in het onderzoek bereid te zijn om wat meer te betalen voor een elektrische auto, met als argument dat het goed is voor het milieu en dat er lagere gebruikskosten zijn. Ruim de helft van de Nederlanders wil echter minder dan 15.000 euro uitgeven aan een auto, waardoor ze uitkomen bij een tweedehands elektrische auto. In de tweedehands categorie vinden sommige mensen de actieradius nog te klein. Uit het onderzoek blijkt dat bij een actieradius vanaf 300 kilometer elektrisch rijden voor veel mensen pas interessant wordt. Voor een actieradius van 150 kilometer is er nauwelijks interesse, stelt Natuur & Milieu.

"De aanschafsubsidie voor elektrische auto's is nog onvoldoende om zelfs de tweedehands elektrische auto bereikbaar te maken voor iedere Nederlander", vindt Rob van Tilburg, programmadirecteur van Natuur & Milieu. "Zo lang de prijs voor een vergelijkbare benzineauto niet in de buurt komt van een elektrische auto is stimulering nodig."

Het verlengen van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting tot 2030 heeft volgens het onderzoek eenzelfde impact als de subsidie verhogen tot 6000 euro. "De overheid heeft verschillende knoppen om aan te kunnen draaien", aldus Van Tilburg.

Batterijgarantie

Behalve voor een hogere aanschafsubsidie pleit de milieuorganisatie ook voor een batterijgarantie. Na een zogeheten 'state of health'-check (SoH) krijgt de koper garantie over de actieradius en de verwachte levensduur van de accu. De verplichte batterijcheck wordt genoemd in het Klimaatakkoord, maar de uitvoering blijft nog steken.

"De verplichte batterijcheck is nu gepland vanaf 2027. Het zou goed zijn om er bij de EU op aan te dringen te zorgen dat zo’n check eerder overal beschikbaar komt", aldus Van Tilburg.  

Subsidie voor dit jaar al op

Dinsdag werd bekend dat de subsidiepot van circa 71 miljoen euro voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto voor dit jaar al leeg is. Toch blijkt uit het onderzoek ook dat meer dan de helft van de Nederlanders die overweegt een auto te kopen, helemaal niet bekend was met de subsidieregelingen. Van Tilburg: "In de communicatie liggen dus ook nog kansen."

Nederlanders zijn wel relatief goed op de hoogte van de verschillen in kosten voor elektrische auto's en benzineauto's zoals de aanschafprijs, kosten per kilometer en maandelijkse kosten. 

Elektrisch rijden is zoveel goedkoper: