Musk: Tesla-klanten moeten niet klagen over testversie rijhulpsysteem
'Full Self-Driving' hapert

Musk: Tesla-klanten moeten niet klagen over testversie rijhulpsysteem

24-08-2022 14:39 Laatste update: 25-08-2022 16:14

Tesla-ceo Elon Musk zegt dat klanten niet moeten klagen als ze de nieuwe versie van het rijhulpsysteem genaamd Full Self-Driving in hun auto's proberen.

"Vraag alsjeblieft niet om te worden opgenomen in vroege bètaversies om dan vervolgens te gaan klagen", reageerde Musk op een Tesla-eigenaar die video's had geplaatst waarin hij liet zien dat het systeem haperde. De nieuwe testversie van Full Self-Driving lijkt moeite te hebben met rechts afslaan en andere basisfuncties.

Volgens Musk is de nieuwe testversie 'niet voor niets kleinschalig uitgebracht'. De update werd afgelopen week uitgerold naar een beperkte groep klanten. In totaal hebben ruim honderdduizend Tesla-rijders een van de testversies van Full Self-Driving (FSD) geïnstalleerd.

Prijs gaat fors omhoog

Eerder deze week maakte Musk bekend dat het rijhulpsysteem binnenkort een kwart in prijs wordt verhoogd. Momenteel kost het activeren van FSD nog 12.000 dollar, maar dat wordt vanaf 5 september 15.000 dollar.

Handen aan het stuur houden

Ondanks de naam ondersteunt Full Self-Driving geen volledig autonoom rijden, ook bekend als 'niveau 5'. De Tesla-functie ondersteunt alleen niveau 2, waarbij de bestuurder verantwoordelijk blijft en zijn handen altijd aan het stuur moet houden. 

FSD biedt meer mogelijkheden dan Tesla's andere rijhulpsysteem AutoPilot, zoals autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten.

Onderzoek naar ongelukken

De rijhulpsystemen van Tesla liggen onder vuur in meerdere landen vanwege zorgen over de veiligheid. Zo onderzoekt de Amerikaanse toezichthouder NHTSA een reeks ongelukken, waarbij Tesla-auto's met Autopilot ingeschakeld op voertuigen van hulpdiensten waren gebotst.  

Volgens Tesla-topman Elon Musk zijn zelfrijdende auto's veiliger dan auto's die door mensen worden bestuurd. Per gereden kilometer zou de kans op een ongeluk kleiner zijn.

Kijk ook: waar blijft de volledig zelfrijdende auto?