Elektrische auto's

Onderzoek: 2600 plekken in Nederland geschikt voor slimme laadpleinen

slimme laadpleinen laadplein laadpaal nederland elektrische auto opladen
16 december om 16:28
Laatste update: 16 december om 17:07

In Nederland zijn 2600 parkeerlocaties geschikt voor de aanleg van slimme laadpleinen. Op zulke pleinen zijn in totaal zo'n 40.000 laadpunten voor elektrische auto's mogelijk.

Dat zeggen onderzoekers na een proefproject van twee jaar waarbij 46 slimme laadpleinen in 19 gemeenten werden aangelegd en getest. Voor het project is in kaart gebracht op welke locaties de grootste kansen liggen voor de aanleg van laadpleinen met minimaal 20 parkeervakken. "De onderzoekers zien zo'n 2.600 parkeerpleinen als kansrijke locaties om te transformeren tot slimme laadpleinen."

De clustering van laadpunten op dit soort pleinen biedt veel voordelen voor zowel automobilisten als gemeenten, denken de betrokken organisaties. "Slimme technieken maken het mogelijk om het laden zo te sturen dat optimaal gebruik gemaakt wordt van de beschikbare capaciteit op het stroomnet."

Het project was mogelijk door subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur NKL, ElaadNL, het kenniscentrum van de netbeheerders, en projectbureau Over Morgen waren erbij betrokken. 

Aanlegkosten

Op een laadplein staan tientallen laadpunten voor elektrische auto's, waardoor er in één keer veel extra laadmogelijkheden in een gebied bij komen. Daardoor hoeven er minder straten open te worden gehaald, zeggen de organisaties. "De aanlegkosten van laadpleinen zijn lager door de schaal van een plein. Voor de EV-rijder zijn pleinen beter vindbaar en is de laadzekerheid groter omdat er meer kans is op een vrije plek."

Op laadkosten besparen

Op de laadpleinen kunnen elektrische auto's ook 'onderdeel van een duurzaam energiesysteem' worden. Zo kunnen EV-rijders in Culemborg laden bij een laadplein met stroom van een zonnedak. Gebruikers kunnen er met een app op hun laadkosten besparen door stroom af te nemen op goedkope momenten.

In Utrecht werd een koppeling gelegd tussen de agenda van deelauto’s en de energiemarkt. "Doordat er inzicht is wanneer de auto’s weggaan en hoe ver ze gaan rijden, kan de overige capaciteit gebruikt worden om slim te laden."

Slim stroomgebruik

Ook werd getest hoe stroom van een zonne-carport direct gebruikt kan worden voor het direct laden van auto’s zonder omvorming van wisselstroom naar gelijkstroom. Ook zijn er proeven gedaan met het laden van de ene auto door een ander voertuig, laden via een accu of laden via een naastgelegen gebouw. 

Op pleinen met kleinere aansluitingen op het stroomnet zijn meer auto’s te laden door dit af te stemmen en over de dag te spreiden. "Zo gebruik je de capaciteit van het net optimaal, ook bij de verwachte groei van het aantal ladende auto’s."

Nederland is momenteel in de EU koploper wat betreft laadpalen voor auto's. Het kabinet verwachtte eerder dat er in 2030 zo'n 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn.

Elektrisch rijden te duur door stroomprijzen?

Luister ook: