Twitter-topman Elon Musk kondigt Linda Yaccarino als opvolger aan

Twitter-topman Elon Musk kondigt Linda Yaccarino als opvolger aan

12-05-2023 18:30 Laatste update: 21-05-2023 18:30

Twitter-baas Elon Musk heeft zijn opvolger bekendgemaakt: Linda Yaccarino. Zij begint haar werk als Twitter-ceo over zes weken. Musk blijft als voorzitter en technologiebaas werkzaam in het bestuur van Twitter, dat is samengevoegd met zijn nog mysterieuze bedrijf X.

Yaccarino maakte eerder vandaag al bekend haar functie als hoogste baas voor advertenties bij het mediaconcern NBCUniversal neer te leggen. 

Musk zegt ernaar uit te kijken om samen te werken met Yaccarino, om "dit platform te transformeren naar X, de alles-app". X is het bedrijf dat Musk onlangs heeft samengevoegd met Twitter.

Als voorzitter van de raad van bestuur is Musk minder bezig met het dagelijks bestuur van het bedrijf. Hij zegt zich vooral te gaan richten op de ontwikkeling van producten, software en systeembeheer.

Alles-app zoals WeChat

Musk wil Twitter onderdeel maken van de alles-app 'X', waar gebruikers veel verschillende zaken in moeten kunnen doen.

Dat doet denken aan de populaire Chinese app WeChat, waarbinnen je behalve chatten bijvoorbeeld ook concertkaartjes kunt kopen of bankzaken kunt regelen. 

Maanden gezocht naar opvolger

Musk nam Twitter in oktober 2022 samen met enkele investeerders voor 44 miljard dollar over. Hij beloofde in december al zijn functie van topman op te geven. Maar dan wilde hij wel eerst een opvolger hebben gevonden.

Zijn beslissing volgde op een peiling op Twitter waarin hij vroeg of hij zijn functie van CEO moest opgeven. Een meerderheid vond dat hij moest aftreden.

Veel veranderingen doorgevoerd

Musk, die ook topman is van autofabrikant Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX, voerde meerdere controversiële veranderingen door na zijn overname van Twitter. Zo ontsloeg hij driekwart van het personeel.

Daarnaast veranderde hij het beleid rond 'blauwe vinkjes'. Die deelde Twitter voorheen gratis uit aan accounts van bekende personen of organisaties om aan te geven dat ze echt diegenen waren voor wie ze zich uitgaven. Maar sinds kort kunnen abonnees op de betaalde dienst Blue van Twitter zo'n vinkje kopen. Overheidsorganisaties en bedrijven hebben nu een andere kleur voor hun verificatievinkjes.

Adverteerders schrokken van alle ingrepen en maakten zich zorgen over een toename van haatberichten of nepnieuws op het platform. Om die reden trokken ze zich terug van Twitter. Dat leidde tot groot verlies van inkomsten. In april zei Musk dat de ergste verliezen voorbij waren en Twitter weer bijna quitte draait.

Luister ook onze podcast: