Duurtest MG MG4: is deze elektrische auto té goedkoop?
Onze autotester Rutger reed twee weken in de elektrische 'budgetknaller' van 2023: de MG4. Is het een aanrader?
De MG4 kreeg in mijn omgeving niets dan lof. Nou ja, niets dan lof over het model van de auto. De kleur werd door de een geprezen en de ander vervloekt. Maar goed, die kun je zelf kiezen bij aanschaf en op een heftig blauw en oranje na, zijn het allemaal redelijk beschaafde kleuren. Je hebt dus wat te kiezen.
De MG4 beloofde een betaalbare, relatief ruime en sportieve middenklasser te zijn met goede specificaties voor een opvallend lage prijs. Bij die prijs zit een klein addertje onder het gras, want de goedkoopste variant heeft een kleinere accu. 50,8 kWh is standaard en daarmee rijd je in praktijk zo’n 300 kilometer. Betaal je 3500 euro bij, dan heb je niet alleen meer luxe, maar ook 11 kWh meer accu inhoud en zo’n 70 kilometer extra bereik.
De genuanceerde headline is dan ook dat de MG4 je voor 36.000 euro 370 kilometer ver brengt. Dat bedrag zit minder dicht bij de 30K dan we hadden gehoopt, maar het is nog steeds significant goedkoper dan bijvoorbeeld de Koreaanse concurrenten.
Infotainmentsysteem
In de auto merk je dat de MG4 op een nieuw ontwikkeld platform staat. Zowel aan de rijervaring, het zitcomfort als het infotainment. Weg zijn de eindeloze waarschuwingspiepjes om niks die in de eerste Chinese MG's zaten. Het infotainmentsysteem reageert snel genoeg, al moet je stevig op het scherm drukken. Apple Carplay en Android Auto zijn standaard aanwezig en dus heb je in het infotainmentsysteem niet per se veel te zoeken, maar deze meeste recente variant is goed bruikbaar.
De MG4 is ook de eerste rijdersauto uit de stal. De MG ZS EV moest het doen met 156 pk. Bij de MG4 heb je 204 pk en dat ook nog op de achterwielen. Dat nodigt uit tot sportief rijden en zoals vorige week gemeld, gaat dat prima, maar laat alleen het stuurgevoel wat te wensen over.
Kleine ergernissen
Kleine ergernissen zijn er nog wel. Zo stopt de auto met laden als je hem van het slot haalt. Dat zet na een tijdje voort als je de stekker niet uit de paal haalt, maar het is een goed bedoelde irritante eigenschap. De lane assist moet voorlopig ook nog elke rit uitgeschakeld omdat hij onprettig voelt. Maar MG belooft een update.
De binnenruimte is meer dan voldoende voor vier tot vijf passagiers. Ten opzichte van de Kia Niro of nieuwe Hyundai Kona is de laadruimte aan de krappe kant, met 363 liter (ter vergelijk: een Opel Corsa-E heeft 309 liter, een Kia Niro EV 475 liter). Een grote hond zit een beetje krap tussen achterbank en achterruit.
Aanrader
Is de MG4 dan een aanrader? Volmondig: ja! De meest directe concurrenten zijn auto’s als de Corsa-E en Peugeot E-208. Die zijn duurder, hebben minder bereik, standaard minder opties en zijn iets krapper van binnen. Wel zijn ze fraaier afgewerkt in het interieur en zouden ze mogelijk tweedehands meer kunnen opleveren.
Maar de MG4 belooft veel goeds voor wat het moederbedrijf SAIC kan bouwen en biedt per euro ontzettend veel elektrisch rijplezier.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest.
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>