slimme laadpaal dynamisch energie contract
Aangeboden door Zonneplan

Slimme laadpaal: groener én goedkoper

2 juni om 16:44
Laatste update: 2 juni om 20:01

Je elektrische auto laad je het beste thuis op met een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract. Dat is goedkoper en groener.

Erwin is eerder al overgestapt op Zonneplan als energieprovider met een contract gebaseerd op dynamische uurprijzen voor stroom. Hij stelt daarom zijn wasmachine, wasdroger en vaatwasser in op de momenten waarop de uurprijzen laag zijn. Uren met veel stroom van windmolens en zonnepanelen. Daarmee vermindert hij zijn kosten en verlaagt hij zijn CO2-uitstoot. Sinds kort is het voordeel van dat dynamische contract nog groter geworden. Hij kan nu namelijk ook slim laden op uurprijzen. 

Een stekkerauto opladen heeft veel impact. Want waar een vaatwasser hooguit één kilowattuur per beurt gebruikt, gaat er in een elektrische auto al gauw 60. Stel dat je 15 duizend kilometer op jaarbasis rijdt, dan praten we over zo’n 3000 kWh aan extra stroomverbruik. Een dynamisch energiecontract scheelt je dan serieus veel geld. Hoeveel? Daarover straks meer.

Slimme laadpaal

Waarom is die laadpaal zo slim? Er zijn vijf redenen. De eerste is dat de laadpaal volledig is geïntegreerd met de Zonneplan-app. Geen geswitch dus tussen allerlei verschillende apps.

De tweede reden is dat de slimme meter en laadpaal verbonden zijn via een 4G-verbinding. Wel zo handig, want dit werkt altijd en is niet afhankelijk van je wifi-netwerk en het bereik daarvan buiten.

De derde is dat de laadpaal standaard is voorzien van Dynamic Load Balancing. Als de auto op volle sterkte wordt geladen en je verbruikt toevallig nog veel meer stroom in huis, dan kan dit gewoon zonder dat de stoppen of hoofdzekering eruit vliegen. De Zonneplan Connect in de slimme meter herkent namelijk het moment waarop de spanning te hoog dreigt te worden en past daarop tijdelijk de maximale stroomsterkte van de laadpaal aan van 16 naar 6 Ampère.

Reden nummer 4: Je bent niet aan een apart abonnement gebonden. Dat is meestal zo bij laadpalen namelijk. Bij Zonneplan zijn al deze diensten inclusief bij aanschaf. Da’s prettig en een stuk goedkoper op termijn.

De vijfde reden en wat Erwin betreft de killer-feature is het slim laden zelf. Dat zorgt ervoor, samen met een dynamische energiecontract, dat je de aanschaf van de laadpaal betrekkelijk snel heb terugverdiend.

Hoe werkt slim laden?

In de app zie je voor elk uur van de dag de stroomprijs. Die zijn midden op de dag en midden in de nacht vaak laag en ’s ochtends en ’s avonds hoger. Maar je komt meestal begin van de avond thuis en wilt de accu de volgende dag weer gevuld hebben. Dan wil je niet midden in de nacht je bed uit moeten om de laadkabel aan te sluiten.

Dat hoeft dus niet. Wanneer je thuiskomt sluit je meteen de laadkabel aan. Je kunt in de app instellen dat de laadpaal niet meteen gaat laden. In plaats daarvan plan je een laadsessie in. Afhankelijk van hoeveel stroom je nodig hebt de komende dag en de uurprijzen kies je in de app tijdens welke uren je gaat laden. Op welk moment dat het slimst is, wordt in de app in één oogopslag duidelijk.

Dat inplannen doe je nu dus nog handmatig, in de toekomst zal de app dat automatisch kunnen. Mocht je haast hebben dan kun je uiteraard ook gewoon meteen op start klikken en dan begint het laden direct.

Besparing

Had je Zonneplan Energie en een elektrische auto in het eerste kwartaal van dit jaar en hield je rekening met de daluren, dan betaalde je gemiddeld zo’n 15 cent minder per kilowattuur dan iemand met een traditioneel energiecontract. Stel dat je 3000 kWh per jaar moet laden (voor die 15 duizend km), dan bespaar je met een laadpaal van Zonneplan in combinatie met het dynamische energiecontract dus 450 euro.

En dan hebben we het alleen nog maar over het opladen van de stekkerauto, want ook voor je gewone stroomverbruik in huis betaal je natuurlijk minder.

Zonder het prijsplafond, dat overigens alleen dit jaar van kracht is, zijn de verschillen nog groter. Zonneplan stelde over heel 2022 een verschil vast van liefst 29 cent per kWh in het voordeel van de dynamische EV-rijder. Dan heb je het op jaarbasis dus over bijna 900 euro! En uiteraard nog veel meer wanneer je een kilometervreter bent.

En het wordt nog mooier: Zonneplan is bezig om jouw auto in te zetten voor netstabilisatie, een dienst waarbij je kunt verdienen als je de laadkabel zo lang en zo vaak mogelijk ingeplugd laat. Op de dag zelf kan het namelijk voorkomen dat er nóg meer wind- en zonne-energie wordt opgewekt dan vooraf verwacht. Zonneplan laat jouw EV op dat moment dan opladen om het net te stabiliseren. Daar ontvang je als klant een extra vergoeding voor.

Mocht je trouwens de dynamische stroomuurprijzen willen volgen, dan kun je die sinds kort in de Zonneplan-app zien, ook als je geen klant bent.

Goedkoper en groener

Je bent dus goedkoper uit, maar minstens zo belangrijk is dat het groener is. Lage uurprijzen komen namelijk voor wanneer het aanbod van wind- en zonnestroom groot is. Zonneplan toont in de app ook voor elk uur het percentage daadwerkelijke groene stroom.

Soms komt dat zelfs boven de 100 procent uit. Zo’n overschot groene stroom wordt geëxporteerd. Als je op die momenten laadt, dan weet je dat de komende kilometers écht CO2-vrij rijdt.

Ook geïnteresseerd? Vraag hier gratis een laadplan aan.