Deze korte film is helemaal door AI gemaakt

korte film kunstmatige intelligentie ai dall-e openai
5 juni om 11:50
Laatste update: 5 juni om 12:19

Kunstmatige intelligentie kan fotorealistische beelden maken, maar die roepen wel vaak een onbehaaglijk gevoel op. Deze filmmakers gebruiken dat gevoel, voor een onbehaaglijke korte film.

Generatieve AI-systemen, zoals ChatGPT, kunnen teksten genereren. En ook afbeeldingen, zoals Photoshop en DALL-E. Filmbeelden zijn nog wat moeilijker, maar film is uiteindelijk ook gewoon een reeks afbeeldingen achter elkaar. En dus gebruikten de filmmakers van reclamebedrijf Waymark de AI van DALL-E om elk shot van een film te genereren. Het resultaat is het 12-minuten durende The Frost. De film is te bekijken op de site van MIT Technology Review.

De filmmakers besloten de stijl van de AI-beelden te omarmen. Die stijl is vreemd, maar dat past volgens de makers juist bij de film. "We hebben een wereld gebouwd rond wat we van DALL-E kregen", zegt scenarist Josh Rubin. Want hoewel de beelden zijn gegenereerd, was het verhaal van tevoren bedacht. Zo heeft de korte film alsnog een menselijk aspect.

Meerdere AI's aan elkaar gekoppeld

Toch is The Frost vooral bedoeld als praktijkvoorbeeld van wat AI nu al kan op gebied van film. Met de korte film wil maker Waymark aan zijn klanten laten zien dat AI zelfs nu al kan worden gebruikt om reclames te maken. Dat scheelt kosten, maar je zit nu nog wel vast aan een bepaalde stijl.

Waymark stort zich volledig op kunstmatige intelligentie met zijn bedrijfsmodel. De start-up heeft verschillende AI-systemen aan elkaar gekoppeld. Klanten kunnen voor 25 dollar per maand een abonnement nemen en een bedrijfsnaam en locatie invullen. De AI van Waymark haalt dan alle informatie over dat bedrijf binnen en maakt zelfstandig een commercial. ChatGPT schrijft het scenario en een AI-stem is de voice-over.

Werkt niet bij een saai bedrijf

Volgens Waymark hebben al 100.000 klanten de tool gebruikt, al is dat niet elke keer een succes. De AI baseert zich namelijk vooral op bestaand materiaal van de klant, omdat AI niet echt nieuwe dingen kan bedenken: alles is een remix. Dus als je een saai bedrijf bent, rolt er een saaie reclamespot uit. Momenteel blijft de mens dus nog een cruciaal onderdeel van dit soort video's, maar de vorderingen gaan snel.

Luister ook onze podcast:

<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>