Duurtest BMW i7: even bijkomen van de optielijst

Duurtest BMW i7: even bijkomen van de optielijst

12-06-2023 09:28 Laatste update: 17:26

Onze autotester Rutger rijdt vier weken met een elektrische limousine. De BMW i7 met stoelen voor een staatshoofd en een scherm waar je u tegen zegt. Deze week lopen we langs de optielijst.

Onze opulente BMW i7 heeft op het eerste gezicht alle opties die je maar kan krijgen en kost dan ook - hou je vast, ga er ook maar bij zitten - 200.000 euro. Yep. Vroeger kon je dan de grap maken dat je daar een huis voor kon kopen.

De i7 begint echter bij een iets beter te verteren €122.462. Daarvoor heb je de eDrive50. Een achterwielaandrijver met 455 pk, in 5,5 seconden naar de 100 en een actieradius van tegen de 600 kilometer volgens de officiele WLTP cyclus. Wil je het absolute beest van de familie dan ga je voor de M70 xDrive sedan. Vierwielaandrijving, 659 pk en 3,7 seconden naar de 100. In een cruiseschip dus. Het bereik ligt ongeveer 50 kilometer lager. De prijs zit op 192K.

De gulden middenweg is de vierwielaangedreven xDrive60. 145K zonder opties, 544 pk op alle wielen en 4,7 seconde nar de honderd. Het bereik blijft ongeveer 600 kilometer. Deze versie rijden wij dan ook.

Zo’n 11.000 euro wordt gespendeerd aan het M Sportpakket Pro. Daarvoor krijgen wij een Schwarze remklauw. Hoogglans Shadow Line (klinkt als een oxymoron) exterieurdelen, een sportstuurwiel en sport-interieur. Het is denk ik de beroerdste 11.000 euro die je in je leven kunt spenderen. Je probeert van een cruiseschip een speedboat te maken. Maar iedereen ziet toch echt dat het een cruiseschip is. Het interieur is het meest hilarisch: enorme dikke relaxstoelen die in een huiskamer niet zouden misstaan, maar dan met een carbon kapje erop, omdat er gewicht bespaard moet worden.

Kleuren en koplampen

De kleur Tansanit Metallic (donkerblauw) kost ook nog eens 2500 euro extra. De 21 inch-sterspaak velgen kosten bij dit pakket niks extra en zijn een absolute must. Op 19” velgen ziet de auto er uit al een skateboard. Een enorme plank met hele kleine wieltjes. Voor €12.500 kun je ook nog eens de bovenkant van je auto een andere kleur laten spuiten. Maybach-stijl. Persoonlijk zou ik het erg lastig vinden om een kleur te kiezen voor deze auto. Hoe donkerder, hoe kleiner hij lijkt. Aan de andere kant moet je misschien ook gewoon eerlijk zijn en een superaanwezige kleur ownen.

Voor 2242 euro hebben we geen reguliere led-dagrijverlichting, maar zogenaam Iconic Glow Kristalkoplampen. Als je de auto nadert, begint er een soort fonkeling in de koplampen. Dat is jou misschien geen dikke 2K waard, maar jij koopt ook geen auto van 2 ton, dus wellicht moeten we dit even aan de clientele overlaten. Wat mij betreft past het uitstekend bij de uitstraling van de auto en maakt hij die wat minder saai. Als je die kristalglinsters wilt moet je meteen een heel ander pakket aan opties er bij nemen en ben je plots 4K lichter. Zo gaat dat in de wereld, mensen.

Interieur

Zwart leer is standaard. Andere kleurtjes zijn op zich ook gratis, maar vereisen meteen weer een ander interieurpakket waar je voor bij moet betalen. Zucht. Voor de interieurlijsten zijn er vier gratis en twee betaalde opties. Ik zou aanraden om of in de bekleding, of in de interieurlijsten wat lichtere kleuren te gebruiken. Wordt het veel gezelliger van.

Het 'connoisseur pack' geeft je massage en stoelventilatie voor beide voorstoelen. Een must als je een chauffeur hebt die zweet of zich vaak ziek meldt met rugklachten. Voor 2000 euro zet je hem veel vaker welriekend in. Het Climate Acoustics pack van 2,5K geeft je extra getint glas voor achter, warmtewerend en gelaagd glas rondom en het Warmtecomfortpakket, waardoor niet alleen de stoel, maar ook het dashboard en de deuren gebruikt worden om je te verwarmen. 2023, mensen!

Dan is er nog de Executive Pack met een extra sjieke uitschuifbare middenconsole voor de twee directeurs achterin. Die moeten dan wel vechten om de draadloze telefoonoplader. Massagefunctie achterin én de rechterstoel kan uitgevouwen tot een ligbed, met voetensteun op de achterkant van de voorstoel die voor uw gerief inklapt. Het is niet te doen, zo sjiek.

Enorm scherm dat naar beneden komt

Maar echt tof wordt het met het 'Exclusive pack' van 6730 eur0. Daarmee krijg je de Rear-Seat Entertainment Experience. En nee, dat is geen DVD-speler die met een elastiekje aan je moeders hoofdsteun is geklemd, waar je 12 keer op één reis Frozen op kan kijken: het is een gigantisch scherm over de hele breedte van de auto die uit het plafond naar beneden komt kijken en waar Fire TV van Amazon op draait. Met touchscreens in de deur kun je die TV bedienen en al rijdend, terwijl je gemasseerd wordt in je ligstoel Netflixen.

Het is 'BANANAS' achterin deze auto. Ik moet er even van bijkomen. Ook van de twee ton die al deze opties (en nog een paar) bij elkaar kosten. Volgende week meer over rijervaring en range.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Duurtest. Volg zijn updates.