EU geeft Twitter deadline: strengere moderatie vanaf augustus

ClaudioSchwarz/Unsplash

twitter moderatie europa elon musk
23 juni om 07:21
Laatste update: 23 juni om 07:25

Eurocommissaris Thierry Breton geeft Twitter tot 25 augustus om de moderatie van gevaarlijke berichten op orde te hebben. Als het bedrijf in gebreke blijft, loopt het risico op een enorme boete in het kader van de nieuwe EU-regelgeving.

Volgens de Europese Digital Services Act (DSA) zijn grote internetplatforms zoals Twitter en Facebook verplicht om desinformatie te bestrijden. Breton heeft Twitter-eigenaar Elon Musk donderdag gewaarschuwd dat het bedrijf tot 25 augustus heeft om voldoende middelen te hebben voor de moderatie van gevaarlijke content. "Als de technologie niet klaar is, moeten ze voldoende middelen hebben om de kloof te overbruggen", aldus Breton.

Op een paar gebieden gaat de Europese Commissie extra scherp letten op de moderatie, zegt Breton, zoals zaken die te maken hebben met kindermisbruik en desinformatie gericht op beïnvloeden van verkiezingen. Met zijn bezoek aan Twitter wilde de eurocommissaris peilen of het bedrijf aan de nieuwe, strenge regels zou kunnen voldoen.

Na de overname van Twitter eind oktober 2022 ontsloeg Musk ongeveer driekwart van het personeel, wat gevolgen had voor de moderatie van berichten. Twitter treedt sindsdien veel minder streng op, mede omdat de teams van moderatoren deels zijn wegbezuinigd en omdat Musk de regels versoepelde.

De DSA-regelgeving geldt ook voor andere grote platforms, zoals TikTok, Instagram en YouTube. De Europese Commissie heeft de laatste maanden TikTok ook al meermaals gewaarschuwd. Breton sprak donderdag ook met Meta-topman Mark Zuckerberg.

Megaboete mogelijk 

De Digitale Services Act (DSA) verplicht techbedrijven onder meer om illegale of schadelijke content zoals nepnieuws sneller te verwijderen en inzicht te geven in de werking van hun algoritmes. Ook worden praktijken die gericht zijn op het misleiden van gebruikers aan banden gelegd en komen er strengere regels rond gerichte reclames.

Bedrijven die de DSA overtreden riskeren een boete van tot 6 procent van hun wereldwijde omzet. Bij herhaaldelijke overtredingen is het mogelijk dat ze helemaal geen zaken in de EU meer mogen doen.