Zo werken de algoritmes van Instagram en Facebook

Foto: SurprisingShots

instagram algoritme facebook ai algoritmes meta
29 juni om 13:39
Laatste update: 29 juni om 15:41

Meta heeft een uitgebreide uitleg gepubliceerd over hoe zijn AI-systemen en algoritmes bepalen welke berichten, video's en foto's jij op Instagram en Facebook voorgeschoteld krijgt.

De publicatie is volgens Meta-topman Nick Clegg een poging tot meer transparantie over de werking van de algoritmes van het bedrijf. "Deze systemen zorgen ervoor dat je berichten ziet die relevant en interessant voor je zijn. We maken ook duidelijker hoe je beter kan bepalen wat je in onze apps ziet en we testen nieuwe mogelijkheden. Ook geven we gedetailleerde informatie voor experts, zodat ze onze systemen beter kunnen begrijpen en analyseren", schrijft Clegg. 

Interactie

De voorspellingsmodellen van Meta kijken naar een aantal signalen om berichten te selecteren waarmee je 'het waarschijnlijkst interactie zult hebben'. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met het onderwerp, maar ook met de manier waarop anderen interactie met een bericht hebben gehad en hoe jij in het verleden interactie hebt gehad met vergelijkbare berichten. De modellen zijn dynamisch: ze veranderen regelmatig omdat ze zelflerend zijn en omdat Meta aanpassingen doorvoert.

Meta geeft voor verschillende populaire functies en onderdelen uitleg in 22 systeemkaarten. Zo'n systeemkaart gaat bijvoorbeeld over welke Reels en Stories je te zien krijgt, over de aanbevolen posts in het Facebook-nieuwsoverzicht, of de foto's op Instagrams Ontdekken-tabblad.

Instagram Explore

Voor het Instagram Explore-onderdeel spelen een hele reeks factoren een rol, bijvoorbeeld hoe vaak mensen die een thumbnail hebben gezien erop hebben geklikt en hoe vaak het door gebruikers als eerste is aangeklikt in een reeks berichten.

Ook speelt mee wie een foto of Reel heeft gemaakt en 'hoe waarschijnlijk het is dat je meer dan 5 seconden besteedt aan het bekijken van een bericht'. Verder schatten de systemen de kans in dat je een bepaald bericht zal delen, liken of opslaan, of dat je na het zien de maker zal volgen.

Verder blijkt het systeem dat Instagram-accounts om te volgen voorstelt in verschillende landen naar andere signalen te kijken om in te schatten of een gebruiker een account zal gaan volgen.

'Waarom zie ik dit?'

Meta breidt in de komende weken ook de 'Waarom zie ik dit?'-functie uit voor Reels en Instagram Explore. Daarmee kun je bij elk bericht nagaan hoe jouw eerdere activiteiten het systeem hebben beïnvloed, waardoor dat bericht aan jou is getoond.

Instagram test verder een nieuwe optie waarmee je bij het kijken van Reels-filmpjes kunt klikken op 'Geïnteresseerd', waarna je meer vergelijkbare video’s te zien zal krijgen. Het is al twee jaar mogelijk om aan te geven dat je ergens 'Niet geïnteresseerd' in bent, zodat je soortgelijke Reels minder vaak ziet.

Volg ons ook op sociale media.

Luister ook onze podcast:

<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>