©Bright

cowboy e-bike elektrische fiets ketting

E-bike-merk Cowboy gooit het roer om: goedkoper model én prijsverhoging

18 juli om 11:30
Laatste update: 19 juli om 07:39

De Belgische fietsfabrikant Cowboy, een concurrent van het failliete VanMoof, heeft zowel een goedkopere variant als een prijsverhoging voor de huidige versies aangekondigd. Die prijsverhoging is nodig 'om gezond te blijven', laat het bedrijf ons weten.

Lees ook: Is Cowboy de volgende VanMoof? 'We maken volgend jaar winst'

Cowboy maakt net als VanMoof elektrische stadsfietsen met strakke designs en slimme features. Het Belgische bedrijf heeft nu een nieuwe uitvoering van zijn e-bikes geïntroduceerd en verhoogt binnenkort de prijs van de huidige versies. De nieuwe Core-versie is er in het zwart en heeft een ketting in plaats van een riemaandrijving. De Core kost 2490 euro, 500 euro minder dan de andere variant. Een pakket met softwarefuncties is bij de Core niet standaard aanwezig, maar is optioneel te koop voor 300 euro. De huidige varianten met riemaandrijving heten nu Performance en worden per 1 augustus duurder. Ze kosten nu nog 2990 euro, maar dat gaat omhoog naar 3290 euro. 

"Vanwege de investeringen in de toekomst van ons bedrijf en de voortdurende ondersteuning die we aan al onze klanten kunnen bieden, waarmee we ons onderscheiden in de markt, moeten we dit weerspiegelen in de prijs die we voor elke fiets in rekening brengen om gezond te blijven", zegt een Cowboy-woordvoerder in een reactie aan Bright. "We hebben ons best gedaan om dit zo lang mogelijk uit te stellen, zodat klanten tijdens de zonnige zomermaanden hun Cowboy-aankoop kunnen doen."

Cowboy bracht onlangs ook de nieuwe variant Cruiser uit. Dat is een aangepaste versie van de Cowboy 4, met onder meer een 'Nederlandse', rechtopzittende houding. 

Samenwerken met fietsenwinkels

Cowboy zegt onlangs 'belangrijke veranderingen in zijn toeleveringsketen' te hebben aangebracht, om het aantal leveranciers en productie in Europa te vergroten. "We investeren ook aanzienlijk in distributie, hardware en software om onze positie als de meest innovatieve, verbonden e-bike ter wereld te behouden", stelt het Belgische bedrijf, dat in 2017 werd opgericht.

Bovendien breidt Cowboy de komende maanden zijn dealernetwerk uit van 100 winkels naar 300. "We liggen op schema om tegen het einde van het jaar samen te werken met 300 onafhankelijke fietsenwinkels om onze fietsen te verkopen en te onderhouden."

Veel softwarefuncties

Het Belgische fietsmerk wil zich onderscheiden met zijn vele software-functies. "Wij leiden de sector op softwaregebied. Dit is de toekomst van de branche", zegt een Cowboy-woordvoerder.

Kopers van de nieuwe Core-uitvoering krijgen niet standaard alle softwaremogelijkheden meer. Ze moeten extra betalen voor het Connect-pakket. Dat biedt onder meer AdaptivePower, voor extra ondersteuning bij harde tegenwind, extra gewicht of heuvelop fietsen. Ook onderdeel van het pakket: ongelukdetectie, de Apple Watch-integratie en drie Google Maps-functies, waaronder het bijhouden van prestaties en het delen van live ritgegevens.   

'Winstgevendheid in zicht'

Cowboy zegt 'op schema te liggen' om dit kwartaal break-even te draaien en verwacht voor het hele jaar 2024 'winstgevendheid'. Cowboy is nog een relatief kleine speler en heeft in 12 landen meer dan 55.000 e-bikes verkocht. Bij VanMoof stond de teller op 190.000.

Volg ons ook op sociale media voor meer nieuws over e-bikes.