@Unsplash

google openai microsoft ai kunstmatige intelligentie watermerk

Techreuzen beloven: AI-materiaal wordt herkenbaar aan nieuw watermerk

21 juli om 13:12
Laatste update: 21 juli om 13:22

Zeven belangrijke AI-bedrijven, waaronder Google, Meta en ChatGPT-maker OpenAI, beloven watermerken te gaan aanbrengen op door AI gegenereerd materiaal. Die toezegging hebben ze gedaan aan de Amerikaanse regering.

De zeven techbedrijven hebben volgens het Witte Huis meerdere beloftes gedaan om de risico’s rond misbruik van AI-technologie te beperken. Een van de afspraken is dat ze een systeem ontwikkelen om alle vormen van content die door AI zijn gegenereerd, zoals teksten, afbeeldingen, audio en video, van een watermerk te voorzien. Zo moeten gebruikers bijvoorbeeld makkelijker nepbeelden, zoals deepfakes, kunnen herkennen. Hoe zichtbaar het watermerk is bij het delen van content, zoals bij het kopiëren van teksten, is nog onduidelijk.

Meer maatregelen

Daarnaast beloven de AI-bedrijven systemen beter te gaan testen voordat ze worden vrijgegeven. Bovendien gaan de bedrijven, waaronder ook Amazon en de bekende startups Anthropic en Inflection, informatie delen over het verminderen van de gevaren van kunstmatige intelligentie.

De bedrijven beloven ook meer privacybescherming in te bouwen en de vooroordelen in hun modellen te beperken. AI-systemen bleken in het verleden regelmatig kwetsbare groepen te discrimineren. 

Wetgeving in de maak

De afspraken volgen na pogingen van de regering-Biden om meer grip te krijgen op de razendsnelle AI-ontwikkeling. In de Europese Unie wordt ook gewerkt aan strenge AI-wetgeving.

Het Amerikaanse congres is intussen bezig met een wetsvoorstel rond het gebruik van AI bij politieke advertenties. Adverteerders zouden dan verplicht worden om te melden dat er AI is gebruikt om afbeeldingen en teksten te maken. Biden werkt daarnaast aan een uitvoerend bevel en nieuwe wetgeving rond AI, maar het is niet duidelijk wanneer dat wordt ingediend.

Lees meer nieuws over AI.

Volg ons ook op sociale media.