Nieuwe goedkope auto-accu onthuld: 10 minuten laden = 400 kilometer rijden

©CATL

lfp accu elektrische auto batterij catl tesla actieradius
16 augustus om 11:55
Laatste update: 16 augustus om 21:29

Batterijfabrikant CATL, een van de belangrijkste leveranciers van Tesla, heeft een nieuwe accu aangekondigd, waarmee betaalbare elektrische auto's in 10 minuten voldoende moeten zijn opgeladen om 400 kilometer ver te kunnen rijden.

Na tien minuten aan een snellader kan een betaalbare stekkerauto straks weer 400 kilometer rijden. Dat is de belofte van de nieuwe LFP-batterij van het Chinese CATL, de marktleider op het gebied van accu's voor elektrische auto's. De nieuwe batterij, genaamd Shenxing, is vandaag onthuld. De massaproductie start eind dit jaar en in het eerste kwartaal van 2024 worden deze LFP-accu's in de eerste auto's verwacht. 

Tesla is een van de grootste klanten van CATL, maar de Chinese fabrikant levert ook aan onder meer Volkswagen, Volvo, BMW en Hyundai. De LFP-accu's zitten tot nu toe vooral in goedkope uitvoeringen van elektrische auto's. Het is een van de manieren waarop automerken goedkopere stekkerauto's kunnen produceren.

Goedkoper en stabieler

LFP-batterijen gebruiken lithium-ijzer-fosfaat in plaats van nikkel en kobalt. Ze zijn goedkoper te produceren en stabieler dan andere type accu’s, maar hebben wel een lagere energiedichtheid. Daardoor hebben auto's met de huidige LFP-accu's vaak een kleinere actieradius. 

De nieuwe Shenxing-batterij is volgens CATL de 'eerste 4C supersnelle LFP-batterij ter wereld'. "Door de technologie te verbeteren en de kosten te verlagen, hopen we dat Shenxing een standaardproduct wordt dat voor elk elektrisch voertuig beschikbaar is", zei topman Gao Han tijdens een presentatie.

Ook snel opladen in vrieskou

De Shenxing Battery levert ook betere prestaties bij lage temperaturen. De batterij is in 30 minuten tot 80 procent op te laden, zelfs bij temperaturen tot min 10 graden Celsius. Het maximale rijbereik schat CATL op zo'n 700 kilometer.

China is een groot voorstander van de LFP-technologie. Andere fabrikanten ontwikkelen eveneens LFP-accu’s. Zo zei Toyota onlangs hierin ook te investeren.

Lees ook: Tesla lanceert goedkopere versies Model S en X