Groot rond scherm trekt de aandacht in de nieuwe elektrische Mini
De Mini Cooper was al jaren niet echt klein en de nieuwe variant groeit weer verder. Niet zozeer in formaat, maar toch zeker wel op het dashboard met een enorm rond scherm.
Of bijna rond, want het viel veel mensen op sociale media al op dat het ronde scherm van de Mini Cooper een platte onderkant heeft: net een lekke band. Het grote (bijna) ronde scherm zit midden op het dashboard van de nieuwe Mini Cooper. Niet zomaar: de originele Mini had middenin het dashboard een grote ronde snelheidsmeter zitten.
Het oude Mini-dashboard als inspiratie.
Gebreid dashboard licht op
Het ronde scherm in de nieuwe Mini heeft een diameter van 24 centimeter en het hele besturingssysteem is aangepast op de vorm. Aan de randen van het scherm zie je informatie zoals de resterende batterijlading en heb je knoppen voor de temperatuur. In het midden staat de navigatie, daarnaast de knoppen voor de muziek en bovenin beeld zie je de snelheid die je rijdt – die gelukkig ook gewoon boven het stuur wordt weergegeven.
Net als de ouwe: rond scherm, schakelaars eronder.
Je kan door de verschillende modussen van het grote scherm schakelen met een nieuwe, hardwarematige schakelknop onder het scherm. Daarmee schakel je ook door 'experiences', waarbij je de kleuren op het scherm aanpast, maar ook de kleuren in de auto. Het dashboard is voorzien van een gebreide stof waar lampjes onder zitten. Die lampen gloeien bijvoorbeeld blauw op als je de airco aanzet of rood als de verwarming draait, maar ze kunnen dus ook meekleuren met een foto die je groot op het ronde scherm zet.
Digitale assistent Spike
Die verschillende modussen leggen de nadruk op verschillende dingen: alleen de belangrijkste informatie, heel groot de snelheidsmeter in beeld of juist een groene interface die je aanmoedigt om zuinig te rijden: het zit er allemaal in. En dan is er ook nog eens een eigen digitale assistent, het hondje Spike. Zeg 'Hé Mini' en hij komt tevoorschijn voor opdrachten zoals navigatie of muziek – andere auto's kunnen dat ook, maar die hebben geen digitaal bulldogje.
En de rest van de auto dan? De afmetingen zijn nog niet precies bekend, maar Mini zegt wel dat deze vernieuwde auto meer beenruimte achterin biedt. Ook is de bagageruimte met een flinke 200 liter gegroeid en met de bank plat neem je zelfs 800 liter mee in de nieuwe Mini Cooper.
400 kilometer bereik
Het nieuwe model verschijnt in twee driedeurs uitvoeringen: Cooper E en als Cooper SE. De Mini Cooper E biedt 184 pk en 290 Nm met een 40,7 kWh-accu, goed voor een actieradius van 305 kilometer en hij kan snelladen kan tot 75 kW. De Cooper E gaat in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De Mini Cooper SE doet daar eens schepje bovenop met een 218 pk motor met en 330 Nm koppel. Dat zorgt voor een sprint van 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De Cooper SE heeft een grotere 54,2 kWh-accu die kan snelladen met maximaal 95 kW en met een actieradius tot 402 kilometer.
Aan de buitenkant is ook wat veranderd, al lijkt de nieuwe smoel sterk op die van de vorige Mini Cooper. De achterkant is wel grondiger aangepakt. De rechthoekige achterlichten maken plaats voor modernere driehoeken, gevuld met led-vlakjes. Die kunnen verschillende ontwerpen weergeven, waaronder de bekende Britse vlag. De prijzen volgen later, net als een vijfdeursmodel – maar die wordt dan weer niet elektrisch.