©Pexels

TikTok is goud waard: recordbedrag door gebruikers gespendeerd

TikTok is goud waard: recordbedrag door gebruikers gespendeerd

12-12-2023 12:19

TikTok is de eerste sociale media-app waar gebruikers bij elkaar meer dan 10 miljard dollar aan hebben besteedt. Oudere concurrenten als YouTube en Tinder komen daar nog niet aan.

TikTok verdient geld via advertenties en met in-app-aankopen. Gebruikers kunnen met echt geld virtuele munten kopen in TikTok, die uitgegeven kunnen worden aan bepaalde filters of aan andere TikTokkers, als een soort fooi. En dat gebeurt massaal, meldt analysebureau data.ai in zijn terugblik op 2023.

Zo massaal zelfs, dat TikTok dus de eerste niet-game is die meer dan 10 miljard dollar heeft opgebracht. Een prestatie, want het grote en oudere YouTube heeft 'pas' zo'n 7 miljard dollar opgebracht via in-app-aankopen, en dating-app Tinder bracht zo'n 8 miljard dollar op. De meest vrijgevige TikTok-gebruikers wonen in de VS en China: daar werd bij elkaar zo'n 60 procent van die totale 10 miljard dollar uitgegeven aan TikTok.

Vijf apps van 10 miljard

TikTok is de vijfde app die de grens van 10 miljard dollar passeert. De vier eerdere waren Clash of Clans, Candy Crush Saga, Monster Strike en Honor of Kings. Die games vragen spelers geld om verder te komen of sneller te kunnen spelen.

Opvallend is het verloop van de inkomsten. Bij de games is de eerste 1 miljard dollar vaak relatief snel binnen: dat duurde tussen de 12 en 20 maanden bij de vier games. TikTok deed er 79 maanden om de eerste 1 miljard dollar te bereiken, 6,5 jaar dus. Daarna kostte het TikTok echter maar 22 maanden om tot de eerste 5 miljard dollar te komen, en 15 maanden tot de 10 miljard dollar. De games hadden daar weer veel langer voor nodig.

Hoewel TikTok de mijlpaal sneller heeft bereikt dan YouTube en Tinder, zijn die apps dus ook goed op weg richting die 10 miljard dollar. Evengoed blijven reclames alsnog belangrijker voor de bedrijven. Bij TikTok zal de advertentie-omzet dit jaar op ruim 13 miljard dollar komen, YouTube stoomt volgens de laatste schattingen richting een kleine 30 miljard dollar reclame-omzet.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.