Review Sony vlogcamera’s: veel specs voor veel geld

2 januari - 14:30

To vlog or not to vlog. Wanneer is een camera een vlogcamera? Sony wil met de dure ZV-E1 en de veel goedkopere ZV-1II een nieuwe generatie vloggers overtuigen om voor het merk te kiezen. Bram zoekt in deze review uit wat er dan zo ‘vloggerig’ is aan deze serie.

Vrijwel alle systeemcamera’s en DSLR’s hebben tegenwoordig een videofunctie. Ook hebben er veel camera's een kantelbaar display zodat je jezelf kunt zien tijdens het filmen. Bright filmt altijd met de Sony A7 mark IV-camera, ook als ik een vlog-achtige video zelf film

Veel specs voor veel geld

Het eerste wat je merkt als je de camera’s vergelijkt, is het gewicht en het formaat. De ZV-E1 weegt 485 gram, de A7 mark IV is met 658 gram ruim een derde zwaarder. Ook is ie ongeveer een centimeter smaller, lager én dunner. Als je de hele dag met je arm de camera moet vasthouden, dan ga je dat direct voelen.

Bijzonder aan de ZV-E1 is dat het een full-frame vlogcamera is, met losse verwisselbare lenzen, die tot 4K 60fps kan filmen. Ook heeft de camera een AI Processing Unit om je plaatjes dankzij computerrekenkracht op te fleuren. De AI moet helpen met autofocus, stabilisatie en het tracken van objecten. Bijzonder is verder dat er een zoomhendel aan de bovenkant van de handgreep zit, waardoor je niet aan de lens zelf hoeft te draaien om te zoomen. Dit werkt wel alleen met lenzen die dit ondersteunen. Het is dus qua specificaties een hele volledige videocamera in een hele lichte en kleine behuizing.

Maar dan: de ZV-E1 kost nu vanaf 2.269 euro. Dan heb je al 230 euro korting gekregen, maar heb je er nog geen lens bij. De standaard aanbevolen lens (28-60mm) kost 130 euro. Wij kregen van Sony de SEL 2070 G-lens erbij, die 1.599 euro kost. Dan ben je dus aan het vloggen met een setje van bijna 4.000 euro. Niet voor de beginner, zullen we maar zeggen. Onze huidige set (A7 mark IV met Sigma 24-70mm) kost doorgaans ongeveer 3.300 euro.

Goedkopere ZV-1 II

Tegelijkertijd bracht Sony de ZV-1 II uit, een veel compactere goedkopere vlogcamera, die nog steeds 1.000 euro kost. De camera heeft een niet-verwisselbare lens, filmt in 4K en tot 120 fps in Full HD. Via een geïntegreerde ND-filter moet je ook goed met veel licht kunnen filmen. Ook heeft de camera ingebouwde gezichtsfilters en als je die aanzet ‘zie je er altijd op je best uit’. Je gezicht wordt automatisch helder vastgelegd en je kunt een digitale foundationlaag toevoegen via de ‘zachte huidtinten’-modus.

Voor ons camerawerk was al snel duidelijk: de ZV-1 II is bij lange na niet genoeg om beelden mee te schieten voor onze Bright-video’s. Eerlijk gezegd lukte het me niet om met de vlogcamera een mooier shot te maken dan met mijn Pixel 8 Pro of een iPhone van een paar jaar terug. Je ziet dat de AI in smartphone-videografie vele malen verder is dan bij camera’s. Ook verdwaalde ik in de menu’s en vele opties, iets waar Sony bekend om staat maar ik had gehoopt dat een vlogcamera meer voor mij zou oplossen. Het zal vast zo zijn dat je de camera beter moet leren kennen en er dan meer uit kan halen, maar ook mijn camera-collega’s kwamen niet met mooie shots terug.

Ervaring ZV-E1

Dan de duurdere vlogcamera. Ik heb de camera meegenomen naar New York voor de video over YouTube Shorts. In de reacties op YouTube heb ik geen klachten gelezen over de beeldkwaliteit, al moet ik zelf zeggen dat ik mijn gezicht er onnatuurlijk uit vind zien. Het is wat vlak en korrelig.

Het was zelfs zo dat we voor een andere video, bij mij thuis, uiteindelijk besloten om toch maar niet op te nemen, omdat we uit de ZV-E1 niet het plaatje kregen wat we uit de A7 mark IV wel konden krijgen. Natuurlijk: het kan zijn dat we ons daar gewoon meer thuis mee voelen, maar het zegt wel iets dat we, ondanks alle Sony-kennis, niet lekker uit de voeten konden met de ZV-E1.

Waar de ZV-E1 meer uitblonk, was tijdens een vlog die ik voor mijn eigen kanaal maakte. Mijn vader en ik maken Buurman en Buurman-uitvindingen na, om te zien of ze echt werken. Deze video’s zijn zo populair dat we de studio van Buurman en Buurman mochten bezoeken in Praag. Ondanks het flinke gewicht van de lens, lag de ZV-E1 lekker in de hand en kon ik zonder problemen een uur lang mezelf en de omgeving filmen.

In deze vlog kan je zien hoe goed de autofocus werkt. Ook vangt de sensor veel licht en is in de nabewerking zonder veel moeite een overbelicht shot terug te schroeven. Wel moet ik ook weer hier zeggen: van het plaatje had ik meer verwacht, vooral in het gezicht. Ook hier is mijn gezicht platter dan ik zou willen.

Het is knap hoeveel specs Sony in de zeer compacte ZV-E1 heeft weten te stoppen. Daar betaal je ook flink voor, zeker als je een goede lens erop wil draaien. Voor een vlogcamera had ik de bediening simpeler verwacht en het plaatje valt me tegen, zelfs met een lens van 1.599 euro erop gedraaid. Ik hoop dat de opvolger van de A7 mark IV een aantal kenmerken van de ZV-E1 gaat overnemen, al lukte het mij niet om de AI-tools van deze vlogcamera in te zetten voor een beter plaatje.