© Geely

Chinese automaker holt Elon Musk achterna met eigen satellietconstellatie

Chinese automaker holt Elon Musk achterna met eigen satellietconstellatie

3 februari - 21:30

De Chinese holding Geely Group, een van de grootste autofabrikanten van het land, heeft zaterdag 11 satellieten naar de ruimte gebracht. Het einddoel is een constellatie die zelfrijdende auto’s moet besturen.

De lancering werd uitgevoerd in opdracht van Geespace, een dochteronderneming van Geely Group. Dat bedrijf heeft opvallende ambities. Geespace wil uiteindelijk een netwerk van satellieten in een baan rond de aarde plaatsen, dat gebruikt moet worden om zelfrijdende auto’s van het bedrijf van internet te voorzien.

Het is eigenlijk al de tweede lancering van Geespace. De eerste negen satellieten van het bedrijf werden bijna twee jaar geleden gelanceerd. Tegen 2025 wil het bedrijf 72 kunstmanen in een baan rond de aarde plaatsen. Op langere termijn moeten er nog honderden volgen. Geespace bouwde daarvoor in 2021 al een fabriek waar jaarlijks 500 satellieten geproduceerd kunnen worden.

Ook in Europa

Geespace wil de internetdienst uiteindelijk wereldwijd aanbieden. Met de dienst zullen gebruikers overal op aarde, behalve op de Noord- en Zuidpool, internet kunnen ontvangen. De constellatie zal ook gebruikt worden om zelfrijdende auto’s te verbinden. 

Geely bezit behalve zijn eigen Chinese merken ook de meerderheid van Europese merken als Volvo en Lotus. Het bezit ook zo’n 10 procent van Mercedes-Benz Group AG.

Opboksen tegen SpaceX

Hoewel Geely ambitieuze plannen heeft in de ruimte, moet het een behoorlijk inhaalmanoeuvre uitvoeren als het SpaceX wil inhalen, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk. SpaceX heeft voor zijn Starlinknetwerk immers al meer dan 5.000 satellieten in een baan rond de aarde geplaatst.

Het bedrijf van Musk lanceerde vorig jaar meer raketten dan elk ander ruimtevaartbedrijf op aarde. Daar slaagde het in door het gebruik van deels herbruikbare raketten. Hoewel ook China werkt aan herbruikbare lanceervoertuigen, gebruikt het vandaag de dag nog raketten die na één lancering worden afgedankt. Daardoor is het niet enkel duurder, maar ook trager om een satellietconstellatie te lanceren.

Meer nieuws over de ruimte, en abonneer je op de nieuwsbrief van Bright