De beste e-bikes van dit moment, met twee betaalbare nieuwkomers

©Comate/Tenways

De beste e-bikes van dit moment, met twee betaalbare nieuwkomers
23 februari om 17:05
Laatste update: 26 februari om 09:01

Met onze Bright Stuff-koopgids helpen we je graag aan het beste product van het moment. In dit artikel zetten we de beste e-bikes van dit moment op een rijtje.

Je koopt graag het beste product, logisch. 'Beste' is natuurlijk een mening, in dit geval die van ons. Wij baseren die mening op een paar dingen, met bij e-bikes als belangrijkste punt: natuurlijke trapondersteuning. Wij houden niet van e-bikes die voelen als een bromfiets; wij willen graag een elektrische fiets die rijdt alsof je altijd wind mee hebt – zelfs bij lage snelheden. Verder wegen we ook het ontwerp van de fiets zwaar mee: het oog wil ook wat.

Met alle recente ontwikkelingen op de e-bike-markt houden we bovendien rekening met de repareerbaarheid van de fiets. Mocht de maker ooit onverhoopt failliet gaan bijvoorbeeld, dan is het wel zo prettig als je fiets nog steeds te fiksen is. Over de bedrijfszekerheid van fietsenmakers moet je ons niks vragen, maar voor zover wij weten gaat het goed met de onderstaande fietsmerken, die stuk voor stuk aanraders maken:

Comate CT Cruiser

Deze nieuwe Nederlandse e-bike heeft ons verrast. We zien veel gelijkenissen met de Tenways CGO600 Pro, maar vinden deze Comate wel wat fraaier uitgevoerd. Nog steeds niet van het design-niveau van bijvoorbeeld Cowboy en Veloretti, maar we waren in de praktijk positief verrast: deze CT Cruiser is mooier dan op de foto's. De lasnaden zijn bijvoorbeeld prachtig weggewerkt, zodat een glad frame overblijft, iets dat je normaal alleen bij veel duurdere fietsen ziet.

Nog een gelijkenis met de Tenways is de aandrijving van MiVice: ook Comate gebruikt een achterwielmotor van het merk. En bij Comate passen ze die wat ons betreft nog wat beter toe dan bij Tenways. Waar je bij Tenways zelfs op de laagste eco-stand nog 'wegschiet' uit de startblokken door de trapondersteuning, voelt het bij de Comate echt heel natuurlijk. In de eco-stand voelt het alsof je zelf fiets met wat wind mee, precies zoals het volgens ons hoort. En fel optrekken kan ook, met de hogere ondersteuningsstanden.

De fiets heeft verder een verende voorvork, ook een pré. Je zit lekker rechtop in plaats van voorover – het is immers een cruiser. De 360Wh-accu belooft een bereik van 50 tot 100 kilometer en is gelukkig uitneembaar. Met 18 kilo is de Comate bijna net zo licht als de Tenways en ook dat merk je in het rijgedrag: wat minder log dan de zwaardere fietsen, ondanks dat je trapondersteuning hebt.

Het kleine stuur-schermpje volstaat prima. De meest opvallende besparing zit in de verlichting: voor en achter gewoon ouderwets gemonteerd en niet ingebouwd in het frame. Misschien minder fraai, maar wel weer veel onderhoudsvriendelijker. De snoeren en leidingen zijn dan wel weer erg netjes in het frame weggewerkt. De Comate is als een 600 euro duurdere Tenways CGO600 Pro, met wat minder compromissen – en de compromissen die er zijn, zijn prima gemaakt.

De Comate CT Cruiser is er in zwart en grijs en kost 2490 euro.

Veloretti Electric Ace & Ivy

De Veloretti Electric Ace is ingetogen opvallend, fors maar niet dik en zeker het Ivy-model met lage doorstap oogt bijna onmiskenbaar Veloretti. De details mogen er wezen: weggewerkte lasnaden en remkabels en een fraaie coating in onder meer grijs, zwart en groen (afhankelijk van het model). De ovale lampen vallen ook op, met in de voorlamp zelfs een felle grootlicht-functie. Het gebogen stuur maakt de fiets comfortabel. En de verwijderbare accu met slotje is niet alleen praktisch, maar past door het eigen ontwerp van Veloretti ook fraai in het ontwerp.

Die verwijderbare accu heeft een capaciteit van 504Wh voor een gemiddelde actieradius tussen de 60 en 120 kilometer. De Veloretti's worden aangedreven door de Chinese Bafang M200 City-middenmotor. Stevige spatborden, een standaard en de Gates-tandriem maken de fiets compleet. Hij rijdt heerlijk dankzij de traploze versnellingsnaaf en een combinatie van een kracht- en een rotatiesensor. Er zijn vijf ondersteuningsstanden, waarvan de middelste voelt alsof je altijd wind mee hebt. De Veloretti Ace en Ivy hebben een klein ingebouwd schermpje, waarop met pijltjes de fietsroute getoond kan worden.

De Veloretti Ace Two en Ivy Two zijn er in zwart, donker- en lichtgrijs en in uitvoering met beige banden en kosten allebei 3299 euro.

Tenways CGO600 Pro

De meest betaalbare e-bike in dit rijtje. De rest zit tussen de 2500 en 3000 euro +, deze Tenways komt op 1800 euro. Nog steeds een smak geld, en daar krijg je gelukkig flink waar voor. Strak ontwerp: dit lijkt niet eens een e-bike, vooral door de zeer slanke buizen. En ook door de vele standaardonderdelen oogt de fiets 'gewoon'. Da's ook praktisch: als er wat stuk is, kun je voor de remmen, lampen etc. gewoon bij elke fietsenmaker terecht. Het zijn wel klasse onderdelen: een Gates-tandriem, hydraulische schijfremmen en een hele felle koplamp – al vinden we de 'losse' achterlamp wel een beetje goedkoop aandoen.

De trapondersteuning is echter zeker niet goedkoop: natuurlijk, soepel, vloeiend en doet niet onder voor de andere fietsen in deze lijst. Sterker nog: we vinden de trapondersteuning van deze Tenways zelfs beter dan bijna elke concurrent, op misschien de duurdere fiets van Decathlon na. Door het slanke ontwerp is de actieradius wel maar 100 kilometer – minder dan bij veel concurrenten. Wel is de accu verwijderbaar en is de fiets met 16 kilo stukken lichter dan de concurrentie, die al snel 10 kilo meer weegt.

Het display met knoppen op het stuur is fijn, maar niet zo veelzijdig als bij veel concurrenten. Deze Tenways is echt een fiets voor in en om de stad, niet voor hele lange tochten. Wel fijn: hij is er in vier kleuren en drie formaten: voor fietsers van 165 tot 195+ centimeter.

De Tenways CGO600 Pro is er in zwart, grijs, lichtblauw en lichtgroen en kost 1799 euro, inclusief optionele spatborden en standaard.

Decathlon LD 920 E Automatic

We waren blij verrast door deze fiets van Decathlon, dat al eerder leuk uit de hoek kwam met zijn Longtail R500. En hoewel het uiterlijk en de naam van deze LD 920 E misschien weinig opvallend zijn, is de aandrijving des te interessanter. Het is de eerste met de Owuru-motor, en hoewel we nog niks kunnen zeggen over de kwaliteit van die motor op langere termijn, is 'ie wel heel fijn. Deze fiets trapt zoals een veel duurdere fiets niet eens trapt, maar wel zou moeten trappen: helemaal traploos.

Traploos wil zeggen dat je totaal zonder merkbare schokjes of stootjes naar de volgende versnelling gaat, volautomatisch. Die versnellingsbak zit in de aandrijving gebouwd, en het resultaat mag er zijn. Je fietst altijd makkelijk in een lage versnelling weg, en de fiets schakelt vanzelf soepeltjes mee omhoog naarmate je sneller gaat. En dat voelt veel soepeler dan een automatische getrapte versnelling, maar zelfs soepeler dan bij sommige duurdere concurrenten met een traploze versnellingsnaaf. Maar deze Owuru is een echte automaat, wat het soepele gevoel verklaart.

Het uiterlijk van de LD 920E is misschien niet zo hoogdravend als dat van een Veloretti, maar toch best fraai afgewerkt. De boordcomputer is prima, de verlichting is ingebouwd. Met de 702 Wh-accu haal je 80 tot 150 kilometer op één lading. De verende voorvork is een prettige toevoeging die we niet altijd zien. Op het frame van de fiets krijg je levenslang garantie, op die nieuwe Owuru-motor twee jaar.

De Decathlon LD 920 E is er in donkergroen en kost 2999,99 euro.

Lees meer koopadvies bij Bright Stuff.