Dove gaat strijd aan met onrealistische vrouwen op AI-plaatjes

©Dove

Dove gaat strijd aan met onrealistische vrouwen op AI-plaatjes
16 april om 14:55
Laatste update: 16 april om 15:07

Met een nieuwe campagne richt Dove zijn pijlen op generatieve kunstmatige intelligentie, want de AI-plaatjes zijn onrealistisch en dat heeft gevolgen voor het zelfbeeld van vrouwen. 

"De voorspelling is dat in 2025 kunstmatige intelligentie 90 procent van alle online content zal genereren", start de nieuwe reclame van het bedrijf. Vervolgens is te zien hoe een vrouw AI gebruikt om afbeelden te genereren van onder andere een 'mooie vrouw' en 'perfecte huid', met onrealistische resultaten als gevolg.

In zijn reclames uit Dove vaker kritiek over hoe technologie wordt ingezet voor onrealistische schoonheidsidealen. In 2006 werd bijvoorbeeld in een reclame getoond hoe een foto digitaal gemanipuleerd wordt voordat die op een billboard of in een tijdschrift verschijnt.

Dove noemt de opkomst van AI "een van de grootste bedreigingen voor echte schoonheid van de afgelopen twintig jaar". Daarom zegt het bedrijf nooit AI te zullen gebruiken om afbeeldingen van vrouwen aan te passen.

Tips voor AI-tools

Omdat mensen toch wel AI-tools blijven gebruiken om afbeeldingen te genereren, biedt Dove tips voor het schrijven van betere prompts. Zo kan het helpen om niet alleen 'vrouw' te schrijven, maar meer details toe te voegen. Bijvoorbeeld 'vrouw van middelbare leeftijd', 'vrouw in een rolstoel' of 'masculiene vrouw', die 'cellulities', 'acnelittekens' of 'albinisme' heeft.

Lees meer over kunstmatige intelligentie, of check de Bright-app voor iOS of Android.