Instagram doet grote wijziging, originaliteit is weer belangrijk

©Unsplash

Instagram doet grote wijziging, originaliteit is weer belangrijk

Instagram gaat zijn algoritme voor de aanbevelingen aanpassen. Hiermee moeten kleine makers evenveel kansen krijgen als de grote. Ook gaat de app originele content voorrang geven op namaak.

Social media is een spelletje van cijfers. Je bereik is ontzettend belangrijk, zeker wanneer je een maker bent en met bedrijven samenwerkt. Ook het algoritme in de app van Instagram werkt op deze manier. Makers met veel volgers kregen automatisch voorrang op de kleinere makers. Want een account met veel volgers zal toch wel iets goed doen, toch?

Logisch dat hier veel klachten over binnen kwamen. Instagram-baas Adam Mosseri heeft laten weten dat ze dit gaan aanpassen. Hiermee krijgen de kleine makers meer kans om in de aanbevelingen te komen. Een plek in de aanbevelingen zijn de kans om je te presenteren aan een breder publiek. Zo kunnen kleine makers een groter bereik opbouwen en eventueel leuke deals met bedrijven.

Origineel krijgt voorrang

Naast voorgaande maatregelen gaat Instagram ook originele content voorrang geven. Zodra het algoritme ziet dat een bericht een repost is zoekt het het origineel op en geeft dat voorrang. Dat zal alleen gebeuren bij identieke content. Wanneer de post is aangepast zal het niet als een duplicaat worden gezien. Ook zal in een kopie van een post een label verschijnen met de originele maker van de content.

Als laatste worden ook de accounts aangepakt die veelal content van anderen plaatsen. Het is een beproefd concept om snel een groot bereik op te bouwen. Instagram wil hier ook wat aan gaan doen om de originele makers van de content credits van hun werk te geven. 

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.