Amsterdamse VR-bioscoop heeft sinds vandaag een vaste stek

Amsterdamse VR-bioscoop heeft sinds vandaag een vaste stek

02-03-2016 09:56 Laatste update: 27-04-2018 08:39

Er waren al 'pop-up edities', ook tijdens Bright Day, maar vandaag opent de 'eerste VR-bioscoop ter wereld' in Amsterdam.

Bezoekers kunnen vanaf woensdag terecht in de VR-bioscoop in Amsterdam. 50 bezoekers kijken een half uur lang met een speciale bril op naar in totaal vijf films. Die zijn in een cirkel van 360 graden opgenomen, waardoor het lijkt alsof je daadwerkelijk in het filmdecor staat. Door de draaistoelen is het mogelijk om mee te bewegen.

Samhoud kreeg het idee toen hij vorig jaar in Amerika voor het eerst zo'n bril mocht uitproberen. "We zijn van origine een mediabedrijf en hebben ons altijd met nieuwe technologie bezig gehouden. Toen ik dit zag dacht ik: dit is echt een medium om mensen mee te inspireren."

Het begon met reclame

Zorgverzekeraar Achmea had wel oren naar zijn plannen om de bril te gebruiken voor het opleidingstraject van zijn werknemers. "Daarna is het balletje gaan rollen en zijn we VR voor meer klanten in gaan zetten", vertelt hij.

Alhoewel dat best goed ging, knaagde er toch iets: "Het grote publiek kon het niet zien en wie wel een VR-bril thuis heeft, heeft er vaak een negatieve ervaring mee." Dat komt omdat de meest bekende video de zogenaamde 'achtbaanexperience' is. Je begrijpt het: daar wordt je nogal draaierig van. Vandaar dat Samhoud dus besloot om een pop-up bioscoop te beginnen. "We wilden echt gave concepten neerzetten." Het bleek te werken, want de cinema trok op een tournee door Nederland (onder meer Bright Day), Duitsland en Zwitserland ruim 5000 bezoekers.

Hoewel de eerste vaste bioscoop deze week pas begint, is Samhoud ook al in gesprek met partijen in Londen, daarnaast start er een project in Duitsland. "Ik wil er zo'n 50 tot 100 opzetten op de wereld. Amsterdam is de eerste in de wereld. Als we hiermee kunnen laten zien dat het businessmodel werkt, dan kunnen we de bioscoop ook in andere landen opzetten", vertelt hij.

Vorig jaar zag je in Bright TV al een item over de première-avond:

'Veel vertrouwen van onze klanten'

Het is wel snel, beaamt hij. "Dit is zo nieuw, we zitten in een rush want we moeten echt snel zijn. Als we wachten, zijn we te laat. Ik heb zoiets van: we hebben met onze pop-up bioscoop al laten zien dat het werkt. Daarnaast hebben we een veel vertrouwen van onze klanten, die voor de film wel advertenties willen laten zien. Ook hebben ze interesse in het maken van een eigen VR-productie door ons. Dit is het moment om de VR-bioscoop snel uit te bouwen."

In principe is er weinig nodig voor de bioscoop, behalve een groot aantal VR-brillen en de draaistoelen. "Maar mensen zien het echt als een avondje uit, dus we zoeken een mooie plek om ook horeca te vestigen. Het allerbelangrijkste is echter de content."

Zelf een film opgenomen

Er zijn nog niet zoveel films voor het nieuwe medium, dus vroeg Samhoud aan Ronald Giphart om het script te schrijven voor 'In Your Face'. De 10-minuten durende video betaalde Samhoud uit eigen zak en hij is al in gesprek met andere filmmakers. Bezoekers van de Amsterdamse bioscoop kunnen hem, samen met vier andere films, vanaf woensdag bekijken.

Zelf thuis met je Cardboard of een andere bril VR-video's kijken? Check onze rubriek VR van de Week