Nieuws

Mobiel betalen in winkels slaat nog niet aan

12 april 2018 17:09

Contactloos betalen met een smartphone in winkels is nog steeds niet erg populair in Nederland.

Nederlanders die contactloos betalen met hun smartphone doen dat maar zo'n 4 tot 5 keer per maand, vooral in de kantine en de supermarkt. Dat blijkt uit ruwe gegevens die Betaalvereniging Nederland opvroeg bij de zeven Nederlandse banken die contactloos betalen met een smartphone-app aanbieden.  

"In maart waren er bij elkaar ongeveer een miljoen transacties via bankapps", zegt Berend Jan Beugel, woordvoerder van de Betaalvereniging. In vergelijking met de bijna 360 miljoen pintransacties van vorige maand stelt het dus allemaal nog niet zoveel voor.

Betaalapps

Er lijkt wel interesse te zijn voor app-betalen in Nederland. Volgens de Betaalvereniging zijn er inmiddels meer dan 500.000 betaalapps gedownload. Rond dezelfde tijd vorig jaar waren dat er nog 150.000 en eind 2017 ongeveer 420.000. Een snellere groei wordt tegengewerkt door technische beperkingen. De apps werken namelijk alleen op Android-telefoons met een nieuw besturingssysteem. Met iPhones kunnen banken het niet aanbieden omdat de nfc-chip in de telefoon - die nodig is voor contactloze betalingen - door Apple afgesloten wordt voor ontwikkelaars.

Het aantal betalingen per gedownloade app komt omgerekend neer op twee maand. Maar niet iedereen die de app downloadt, gebruikt hem ook daadwerkelijk. "Een gedeelte van die app-downloaders is niet erg actief", zegt Beugel. Ook de mensen die wel vaker in de winkel afrekenen met een app doen dat niet zoveel: ze gebruiken de app zo'n vier tot vijf keer per maand, gemiddeld voor zo'n 11 euro.

Early adopters

Bij ING is de app voor contactloos betalen inmiddels 208.000 keer geïnstalleerd en geactiveerd, zegt een woordvoerder van de bank. Over hoeveel mensen die app op regelmatige basis gebruiken om te betalen, bijvoorbeeld iedere week of maand, wil het bedrijf niets kwijt.

Wel zegt ING dat er nu gemiddeld 115.000 keer per week contactloos betaald wordt met een app. "We zien ongeveer een verdubbeling ten opzichte van afgelopen jaar ", zegt ze. "Vooral onder early adopters en jongeren wordt het gebruikt."

Ongeveer hetzelfde beeld is te zien bij Rabobank en ABN Amro. Bij de Rabobank steeg het aantal gebruikers van 'enkele tienduizenden begin vorig jaar naar bijna 100.000' die de app 'weleens' gebruiken, zegt een woordvoerder. Bij ABN zijn er iets meer dan 200.000 app-transacties per maand die worden gedaan door zo'n 50.000 gebruikers, zegt een woordvoerder van de bank. Hoeveel dat er vorig jaar waren weet hij niet.

Ook nog niet echt veel. Zouden mensen het omslachtig vinden om iedere keer een betaalapp op te starten op hun telefoon? "Het is een beetje wat je gewend bent", zegt de woordvoerder van ABN. "Op dit moment is het nog lastig te zeggen wat er uiteindelijk boven komt drijven."