Elektrisch vliegen komt eraan

Elektrisch vliegen komt eraan

29-04-2018 13:34 Laatste update: 01-05-2018 08:25

De bezwaren van vliegen als vervoermiddel vervallen als we elektrisch door het luchtruim kunnen bewegen.

CO2-uitstoot in een hoge luchtlaag in de atmosfeer, een enorm verbruik van een inferieure brandstof als kerosine, dat vliegen een grote milieuvervuiler is moge duidelijk zijn. De bezwaren van vervliegen als we elektrisch door het luchtruim kunnen bewegen.

Easyjet is een samenwerking aangegaan met de nieuwe vliegtuigbouwer Wright Electric. Dat vliegtuig krijgt een actieradius van 540 kilometer. Dat is ver genoeg voor 20 procent van de vluchten van EasyJet. Het bedrijf verwacht al over 10 jaar de eerste passagiers elektrisch te vervoeren.

In Noorwegen worden alle korte vluchten elektrisch. Binnen 20 jaar moeten alle vluchten die tot 1,5 uur duren volledig op duurzame stroom vliegen. Dat sluit naadloos aan bij de reputatie van Noorwegen als milieuvriendelijk land, en natuurlijk bij de grote hoeveelheid elektriciteit die het land uit waterkracht produceert.

Ook grote vliegtuigproducenten zoals Airbus en Boeing (waar het Nederlandse Transavia uitsluitend mee vliegt) geloven dat korte vluchten al binnen 10 jaar elektrisch kunnen worden uitgevoerd. Airbus vloog onlangs met de E-Fan van Frankrijk naar Engeland. De grote bouwers beperken hun uitspraak tot vliegtuigen met een maximum capaciteit tot 70 passagiers.

In januari heeft het eerste elektrische aangedreven vliegtuig in Australië het luchtruim gekozen. De Alpha Electro van het Sloveense bedrijf Pipistrel is in relatieve stilte opgestegen. Het propellorvliegtuigje heeft twee lithium-ion batterijen. Met een keer opladen kan het vliegtuig een uur vliegen met nog 30 minuten reserve. Australië en Noorwegen zijn de eerste landen waar de regering elektrisch vliegen steunt.

En Nederland? Vliegen op een batterij in plaats van op kerosine moet niet alleen de vervuiling drastisch tegengaan. Vliegtuigen worden ook veel stiller als ze elektrisch vliegen, hoewel de fans die de lucht in beweging brengen geluid zullen blijven maken. Een stillere motor verkleint dus de geluidscontour rond een luchthaven, waarin we een oplossing kunnen vinden om luchtvaart in Nederland toch te kunnen laten groeien.