Topdesigners 'hacken' kleding uit restpartijen
Topontwerpers Francisco van Benthum en Alexander van Slobbe gebruiken voor hun modelabel Hacked by alleen restpartijen.
"Geef ons de niet verkochte voorraad, laat ons die bewerken, plaats de kledingstukken nogmaals in de winkel." Dat is ongeveer de opzet van het modemerk HACKED by _.
Fast fashion waarbij kledingcollecties sneller dan een zomer- en wintercollectie op de markt wordt gebracht, eisen hun tol. Om de snelheid van het aanbod te garanderen maken meerdere fabrieken hetzelfde aanbod, waarbij de kleding van fabrieken die niet als eerste leverden, overbodig wordt. Topontwerpers Francisco van Benthum, die jarenlang een eigen upmarket herenmodemerk had, en Alexander van Slobbe, voorheen van het sjieke Orson+Bodil, bedachten een beter businessmodel.
Hacked by_ heeft het klassieke modesysteem 'gehacked'. Allereerst door niet verkochte deadstock die op de planken ligt te vergaan, als basismateriaal te gebruiken. Kostbare Prada’s, maar ook overjarige goedkopere kleren worden door de topontwerpers verknipt en verbouwd tot een nieuw kledingstuk. Daarnaast is het niet de winkel die bepaalt, maar het aanbod: als een serie klaar is, benadert Hacked by _ een winkel. In het nieuwe verdienmodel ontbreken seizoenen en voorraden. Toch is er een constante doorloop zodat Hacked by _ meeloopt in de snelheid van grote ketens, maar dan op zijn eigen wijze.
Sweaters van het merk zijn er van 98 tot 149 euro, t-shirts kosten 99 euro en overhemden 139 euro. Tot nog toe is de kleding te koop bij designershops, zoals Xbank, Kiki Niesten en Frozen Fountain, maar de heren willen graag met ketens samenwerken.
Lees ook: