© Job Strijker, Bright.nl

'Facebook wil censuur plegen voor Chinese gebruikers'

'Facebook wil censuur plegen voor Chinese gebruikers'

23-11-2016 10:41 Laatste update: 27-04-2018 01:26

Facebook hoopt met nieuwe censuurtechnologie weer toegang te krijgen tot China, waar het al 7 jaar lang wordt geblokkeerd.

Volgens The New York Times werkt Facebook al een tijdje stilletjes aan deze nieuwe censuursoftware. China is met 1,4 miljard potentiële nieuwe leden enorm belangrijk voor Facebook: zo belangrijk dat Mark Zuckerberg zelf Mandarijn leerde om het land beter te begrijpen - en natuurlijk als charmeoffensief. Door de censuurtool, die nog in de ontwikkelfase is, zou Facebook voldoen aan de Chinese regelgeving waarbij de overheid het internet strikt reguleert en bepaalt wat gebruikers zien. Dit wordt gekscherend 'The Great Firewall' genoemd.

Facebook gaat volgens de Amerikaanse krant in China samenwerken met een lokaal bedrijf dat op verzoek van de overheid berichten gaat censureren. Zo verschijnen kritische verhalen over China of haar overheid niet op de pagina van Chinese Facebook-gebruikers.

Medewerkers nemen ontslag

Inmiddels hebben verschillende werknemers van Facebook ontslag genomen omdat ze niet mee willen werken aan het censureren van het internet, zo schrijft The New York Times. Zuckerberg zou niet zo veel moeite hebben met de censuur. "Het is voor Facebook beter om onderdeel uit te maken van de conversatie, ook al is het niet de gehele conversatie", antwoordde de Facebook-baas naar verluidt op vragen van zijn werknemers.

China is voor Amerikaanse en Europese techbedrijven een hele interessante markt. Het land biedt niet alleen 1,4 miljard potentiële gebruikers, maar ze beschikken meestal ook over een smartphones en snelle internetverbindingen. 

Lokale varianten

Toch krijgen Amerikaanse techbedrijven nauwelijks een voet aan de Chinese grond. Voor veel Amerikaanse diensten is dan ook een lokale Chinese variant opgestaan. Zo heb je een Chinese variant van Google, Facebook, Twitter en WhatsApp: respectievelijk Baidu, RenRen, Sina Weibo en WeChat, die allen honderden miljoenen gebruikers hebben. 

Eerder dit jaar fuseerde taxidienst Uber met zijn Chinese concurrent Didi Chuxing omdat het langzaamaan de strijd verloor, mede omdat de Chinese overheid Didi Chuxing flink subsidieerde.