Webwinkel kleedt modellen aan met augmented reality

Webwinkel kleedt modellen aan met augmented reality

19-09-2016 11:24 Laatste update: 27-04-2018 03:30

De webshop Lyst zette vier halfnaakte modellen in de etalage, waarna bezoekers met hun smartphone via augmented-reality kleding op hen konden passen.

De Britse online kledingwinkel Lyst trok vorige week tijdens de London Fashion Week de aandacht met bijna naakte modellen in de etalage. Het publiek kon met iPads kleren kiezen en deze via een augmented-reality-app virtueel op de modellen passen. De bezoekers konden de kleding van verschillende kanten bekijken. Volgens Lyst zou de klant de kleding 360 graden rondom het model kunnen bekijken, maar het etalage-glas tussen bezoeker en model voorkwam dat.

Hoewel het een slimme publiciteitsstunt was, is het ook een teken aan de wand. Er wordt al vele jaren geëxperimenteerd met augmented reality om kleding virtueel te passen. Collega Bram heeft voor Bright TV zich ook op deze manier laten aankleden: 

Retourzendingen slecht voor milieu

Dat is niet bedoeld als een gimmick maar het zou de negatieve impact van online shoppen daadwerkelijk kunnen verminderen. Veel mensen mensen kopen te veel kleding online, waarna ze veel stukken retour moeten sturen. Het retourtransport en versturen van nieuwe schoenen of broeken zorgt voor een forse groei aan schadelijke uitstoot. In onze buurland Duitsland blijkt bijvoorbeeld dat iedere derde online bestelling retour gaat.  

Een virtuele paskamer waar je kledingstukken online bijna echt kan passen voordat je ze met de vrachtwagen laat bezorgen zou het eco-leed kunnen verzachten. Wellicht wordt dit scenario met de opkomst van mixedreality-headsets als de Microsoft Hololens sneller werkelijkheid dan gedacht.