Deathmatch racesturen: Logitech G920 vs. Thrustmaster TX

Deathmatch racesturen: Logitech G920 vs. Thrustmaster TX

29-10-2015 20:01 Laatste update: 27-04-2018 19:28

De Logitech G920 neemt het op tegen de Thrustmaster TX. Welk racestuur geeft de beste game-ervaring? En helpt de Playseat voor de beleving?

Wie een spelcomputer heeft en met een stuurtje wil racen heeft al decennia aan Logitech en Thrustmaster trouwe leveranciers. Voor de Xbox One levert Logitech de G920 (G29 voor de PS4) voor een kleine 400 euro. Thrustmaster maakt een hele set onder de naam TX. Er is keuze uit twee verschillende pedalensets en meerdere afneembare sturen (leer, alcantara, Formule 1). Wij testten de "Leather Edition" met de standaard pedalen. Online kost deze bijna 100 euro meer dan de G920.

Flinke upgrade

Beide sturen zijn ongeveer hetzelfde formaat, worden met usb aangesloten op de Xbox en hebben daarnaast netvoeding nodig. Beide sets zijn ook degelijk uitgevoerd en met boutjes aan een racestoel zoals de Playseat of met een klem aan een tafel te bevestigen. Wat je ook doet: racen met een stuurtje is een flinke upgrade. Bochten zijn makkelijker in te sturen, remmen kan preciezer en de force feedback geeft goed door wanneer je rustiger aan moet als je een bocht in gaat.

De Logitech G920 met Xbox One knoppen.

De Thrustmaster TX Leather Edition

Standaardpedalenset van Thrustmaster. De volledig metalen T3PA Pro pedalen kosten 170 euro.

Voor het Thrustmaster stuur moet je even wat studeren.

Verschillen

De Logitech heeft als groot voordeel dat hij voor de Xbox gemaakt is en de knoppen dus ook gelabeld zijn volgens de logica van de Xbox. Het stuur van de Thrustmaster is ook te gebruiken op een stuurkolom voor de PS4 en dus zijn de knoppen een verzameling kleurtjes die niet overeenkomen met wat je gewend bent op je controller. Dat is dus even wennen. Voordeel is wel dat de Thrustmaster daardoor meer lijkt op een echt stuur.

Het grootste verschil is echter de manier waarop Force Feedback werkt. De Logitech maakt een onaangenaam ratelend geluid als je flink instuurt met het gas erop, terwijl de Thrustmaster die afleidende eigenschap niet heeft. Op fora wordt geroepen dat de borstelloze motoren van de Thrustmaster technisch superieur zijn aan de al jarenlang onveranderde techniek in de G920. Of het daar aan ligt weet ik niet, maar het verschil is voor elke gebruiker voelbaar én hoorbaar. De TX is het superieure stuur.

Conclusie

De vraag is natuurlijk of de Thrustmaster 100 euro beter is dan de Logitech. Persoonlijk zou ik het prijsverschil er niet voor over hebben als casual gamer. Zeker niet gezien de meningen op fora over de duurzaamheid van de producten eensgezind zijn: de Logitech blijft probleemloos werken, de Thrustmasters moeten nog wel eens terug naar de fabriek. Heb je 370 euro over voor een racestuur, dan is de Logitech G920 dus een prima keuze. Wil je een realistischer ervaring met de mogelijkheid om ook een Formule 1 stuur te gebruiken, dan moet je even doorsparen en ga je voor de Thrustmaster.

De Playseat Evolution white.

Alle merken pedalen en stuurtjes passen op de Playseat dankzij een arsenaal aan gaatjes in de bevestigingsplaten.

Playseat
Voor de test maakten wij gebruik van de Playseat Evolution (adviesprijs 299 euri). De racestoel zit fantastisch en maakt het mogelijk om stuur en pedalen onwrikbaar vast te zetten. De rugleuning is dubbel te klappen, zodat je de stoel makkelijker op kunt bergen. Overigens blijft het een flink obstakel, zelfs helemaal ingeklapt.

Als accessoires kun je een houder voor een pook kopen (die kun je bij Logitech en Thrustmaster los bestellen), een tapijtje voor onder de stoel en een rail waardoor de stoel makkelijker te verstellen is.

Als je ruimte hebt in je budget, je kamer en je relatie voor zo'n stoel, dan zou ik dat zeker aanraden. Je gaat er prompt sneller van racen.