Duurtest Citroën Cactus: hij gedijt goed in ons klimaat

Duurtest Citroën Cactus: hij gedijt goed in ons klimaat

17-03-2015 18:10 Laatste update: 28-04-2018 01:09

Drie weken met de Citroën Cactus rijden, was als evangeliseren voor het uitzonderlijke. Wij werden volgeling en velen met ons.

Afgelopen week deed ik de ultieme test met de Citroën. Met 5 volwassenen een dik uur op pad over snelwegen en provinciale weggetjes. De Cactus slikte de bagage voor 5 man, werd ingezet om boodschappen voor 22 man te vervoeren. Allemaal zonder een centje pijn. Het interieur krijgt universele lof. De fraaie details, het type bekleding, de kleur en de ruimte worden met name veel genoemd. De voorstoelen hebben een raar soort bobbeltje helemaal achterop het zitvlak. Elke keer als ik ga zitten valt me dat op. Als ik 5 minuten rijd merk ik het niet meer.

De audio-installatie is verfrissend goed en neutraal en zelfs bij flink volume begint er niets mee te klapperen. De entertainment-unit zou een tikkeltje rapper mogen reageren en spraakbediening zou een welkome aanvulling zijn voor een auto waarop bijna alle functies via het touchscreen bediend moeten worden.

Prijs
Het meest indrukwekkende aan de Cactus is de prijs. Wie de instapper kiest voor 16,5 duizend moet climate control ontberen en heeft wel dat touchscreen, maar geen navigatie. Maar voor onder de 20K heb je een business uitvoering met onder andere navigatie, bluetooth en climate control. Maar boven alles heb je een auto die echt onderscheidend is. Wie roept dat er alleen nog maar voorspelbare auto's gemaakt worden, doet goed aan een proefritje met deze Citroën.

Gaat volkomen onopvallend op in de omgeving.

Pannenkoeken, bier en ontbijt voor 22 dorstige personen.

Cactus in natuurlijke omgeving.

Plus maat
De Cactus is ook ten opzichte van concurrentie moeilijk te plaatsen. Enige voor de hand liggende concurrent lijkt de Renault Captur. Die is zowel qua prijs als formaat vergelijkbaar. Maar wat ons betreft is de Cactus een auto in zijn eigen segment. Het verbruik van de Cactus is volgens de officiële testcyclus 1 op 32,3. In realiteit komen de meeste mensen volgens de verbruiksmonitor van Autoweek dichter bij 1 op 22 uit. Wat voor een ruime auto als deze niet verkeerd is. Wij reden over de testperiode relatief veel snelwegkilometers, waarop het verbruik ook rond de 1 op 22 was. Bij stukken over 80km wegen werd het verbruik beter en tikten we net de 1 op 26 aan.

Whistlegate
We hebben nog geen officiële reactie van Citroën gehad over het fluiten dat we in de eerste week hoorden. Op fora wordt echter verteld dat Citroën dealers het euvel verhelpen door één van de deurrubbers in te korten, waardoor deze niet meer overlapt en niet meer fluit. Zodra we daar een bevestiging van hebben, lees je het hier.
Op dit moment zou dat geen reden voor mij zijn om de auto af te raden, maar met een officiële bevestiging is het vast iets lekkerder zitten in een nieuwe Cactus.

[ UPDATE: Officiële reactie van Citroën. Het zijn inderdaad de rubbers van de deuren. Hermonteren lost het probleem op. ]

Vanaf volgende week rijden we een maand in Jeeps kleinste en nieuwste: de Renegade

Lees ook onze andere duurtesten