Nieuws

3 miljoen mensen willen nog naar binnen bij saai Ello

24 oktober 2014 11:11

<p><strong>Drie miljoen mensen staan op de wachtlijst voor toegang tot Ello. Terwijl dat nieuwe sociale netwerk nog best saai is.</strong></p> <p></p>

Het idee van een reclamevrij sociaal netwerk, een anti-Facebook spreekt menigeen aan. In een interview met Re/code verklaart Ello-CEO Paul Budnitz dat het nieuwe sociale netwerk dat vooralsnog invite only is, nu ruim een miljoen gebruikers heeft. Dankzij alle media-aandacht van de afgelopen weken zijn de gebruikers toegestroomd.

Op het hoogtepunt kreeg Ello tussen de 40 en 50 duizend nieuwe requests per uur te verwerken. De servers konden de massale interesse nauwelijks aan. Om dat probleem te verhelpen heeft Ello eerder dan gepland nieuw kapitaal opgehaald: investeerders hebben nog eens 5,5 miljoen dollar in het bedrijf gestoken.

Een ander probleem lijkt minstens net zo prangend: er valt tot nu toe bar weinig te beleven. Terwijl netwerken als Facebook en Twitter één en al bedrijvigheid zijn, kun je op het toch al minimalistisch vormgegeven Ello het tuimelkruid voorbij zien waaien.

De vriend die mij de invite voor Ello stuurde, heeft sindsdien niets meer op de site gedaan. En ook de 51 andere mensen die ik volg, zijn niet heel erg actief. Samen plaatsten ze in de afgelopen week welgeteld dertien berichten plaatsten. Om het nog wat pijnlijker te maken: in één van die dertien berichten kondigde één van de mensen die ik volg, haar vertrek aan.

Wordt dat beter als binnenkort die drie miljoen mensen die op de wachtlijst staan, worden toegelaten? Ik heb grote twijfels, maar hoop van wel. Want Facebook kan inderdaad wel wat concurrentie gebruiken.

Lees ook:

Ello laat zien dat we Facebook moe zijn