VIVA gaat iPad-specials anders aanpakken

VIVA gaat iPad-specials anders aanpakken

25-04-2012 14:39 Laatste update: 28-04-2018 18:11

Uitgeven op de iPad blijft lastig. Maar VIVA gelooft erin en gaat nu een web-based aanpak proberen.


Twee jaar terug waren de Sanoma-bladen er vroeg bij met speciale verrijkte iPad-edities van Autoweek, Veronica Magazine en VIVA. Maar erg lekker liep dat niet, Autoweek en Veronica Magazine trokken eind maart de stekker dan ook uit hun verrijkte digitale uitgaves. VIVA leek het beter te doen: in hun app VIVA HD verscheen iedere twee weken een verrijkte editie met video, animaties en meer. De app werd tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres bekroond als beste app en stond daarnaast op de derde plaats in iMonitor, de wereldwijde ranking van duizenden uitgeef apps.

Aan gebrek aan creativiteit en kwaliteit ligt het dus niet. Toch bleek het voor VIVA lastig om voldoende adverteerders voor VIVA HD te vinden, laat hoofdredacteur Jossine Modderman weten. Om meer lezers te interesseren en daarmee ook meer adverteerders te trekken, gaat VIVA nu een webapp maken. VIVA LIVE gaat ’t heten en het wordt een overkoepelende hub voor alles dat VIVA is. Naast een live feed van de redactie, hun forum en nieuwsfeeds krijgt de webapp ook een kiosk.

Wanneer je VIVA LIVE op een iPad bekijkt, kom je via die kiosk in Sanoma-app tijdschrift.nl terecht. Daar is de ‘gewone’ VIVA al een tijd als pdf te koop, straks kun je daar dus ook voor de verrijkte VIVA iPad specials terecht. VIVA blijft deze specials gewoon maken, het liefst elke twee weken en als ’t even kan nog vaker.