Blippar geeft augmented reality op echte producten

Blippar geeft augmented reality op echte producten

20-08-2011 08:01 Laatste update: 28-04-2018 22:19

Karlijn van den Berg

Augemented reality kan via Blippar ook zonder het uitprinten van een code. Ze lanceerden deze week samen met Cadbury.

Deze week is de applicatie voor van Blippar voor iPhone en Android gelanceerd. Blippar kan live beelden herkennen, en legt daar vervolgens een virtuele laag op. Zo zeggen ze dat ze merken tot leven kunnen laten komen.

Om hun launch te ondersteunen hebben ze samengewerkt met chocoladefabrikant Cadbury. Scan je één van hun chocoladerepen, dan start bovenop de reep het spelletje 'Qwak Smack' op. In het spelletje, dat dertig seconden duurt, moet je zoveel mogelijk eendjes aanraken.



Het Amsterdamse Layar breidde zijn app laatst uit met de mogelijkheid om, naast de omgeving, ook objecten te herkennen en daarna te voorzien van een virtuele laag. Zodra het object bij Layar op de server staat, kan iedereen het met de app scannen en zo de extra informatie bekijken.

Layar presenteert deze mogelijkheid als een meer functionele tool, in tegenstelling tot Blippar die het als een funelement voor merken neerzet.



Layar heeft het voordeel dat er al een behoorlijke gebruikersgroep is (ze zeggen tien miljoen installaties wereldwijd). Als een partij Layar Vision nu inzet, is de kans groter dat een gebruiker de app heeft geïnstalleerd en dus de virtuele laag kan zien.

Het voordeel bij zowel Blippar als Layar Vision is dat er geen aparte code op objecten geplaatst hoeft te worden om een augmented reality-laag aan te roepen. Geen aanpassing van drukwerk, zou je dus zeggen. Toch zal het nog altijd nodig zijn om mensen aan te sporen iets te laten scannen met de camera. Het is niet waarschijnlijk dat mensen de hele dag met hun camera rondlopen om te kijken of een object herkend wordt. Die boodschap zal dus altijd nog gedrukt moeten worden op de fysieke producten. Geen code dan in dat geval, maar dan misschien een Layar of Blippar logo.