Online kiosk Blendle krijgt investering van 4 miljoen
Groeigeld

Online kiosk Blendle krijgt investering van 4 miljoen

14-05-2018 09:23 Laatste update: 15-05-2018 07:02

Online kranten- en bladenkiosk Blendle heeft een kapitaalinjectie gekregen van 4 miljoen euro. Dat geld is hard nodig om verder te kunnen groeien.

Het bedrijf heeft het extra kapitaal ook hard nodig. Het geld dat tot nu toe was opgehaald, onder andere via uitgevers The New York Times, Axel Springer en Nikkei, werd in snel tempo uitgegeven, bleek uit de jaarrekening over 2016 die in december werd gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel (KvK). De jaarrekening voor 2017 is nog niet te vinden bij de KvK. 

De nieuwe kapitaalinjectie komt van Novamedia en de Deense ondernemer Morten Strunge, maakt Blendle-oprichter Alexander Klöpping bekend in een blogpost. Novamedia is het bedrijf achter de Postcode Loterij en Bookspot, een online boekwinkel.

Ambitie

​Boudewijn Poelmann, ceo van Novamedia: "Blendle en BookSpot vinden elkaar in de liefde voor lezen van boeken en journalistieke producties en de ambitie om lezen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Wij kijken ernaar uit elkaar daarin te versterken."

Strunge nam zelf contact op met Blendle, schrijft Klöpping. De Deen volgde het bedrijf al een tijdje en mailde: "Ik wil mezelf uitnodigen voor een kop koffie :)."  Hij zei ook dat hij 'grote potentie' zag in 'deze vernieuwing van de nieuwsindustrie'. "​Ik geloof dat Blendle kan herdefiniëren hoe we journalistiek tot ons nemen."

De Deen, die zelf Storytel oprichtte waarmee je audioboeken op je smartphone kan beluisteren, investeert 7,5 miljoen Deense kronen (1 miljoen euro) in Blendle. Het is zijn grootste investering tot nu toe. 

Artikelen in audiovorm 

Blendle gaat het geld onder andere gebruiken voor Blendle Audio, waarbij leden kunnen luisteren naar een selectie verhalen uit kranten en tijdschriften. Volgens Klöpping heeft zijn bedrijf niet eerder een dienst geïntroduceerd 'die zo hard groeit'. Het wil dan ook meer artikelen gaan aanbieden in audiovorm. Concrete cijfers geeft Klöpping niet. 

In zijn blog haalt Klöpping ook nog uit naar Facebook, Google en Apple. "Hun bedrijfsmodellen zijn gebaseerd op wat lekker klikt, en dat zit goede journalistiek in de weg. Het is belangrijk dat er een vuist gemaakt wordt tegen de macht van deze bedrijven."