Bezoekcijfers nieuwe Star Wars-film vallen tegen
Solo nog geen hit

Bezoekcijfers nieuwe Star Wars-film vallen tegen

29-05-2018 06:36 Laatste update: 06:52

De nieuwe Star Wars-film 'Solo: A Star Wars Story' heeft geen goed openingsweekend achter de rug.

Op de Noord-Amerikaanse thuismarkt zette Solo: A Star Wars Story in het eerste weekend zo’n 83 miljoen dollar om. Dat kan nog wel wat stijgen, want Disney rekent nu op een omzet van 105 tot 115 miljoen dollar in een weekend dat een dag langer duurt door Memorial Day. Toch is het teleurstellend: want het bedrijf hoopte eerder op een Noord-Amerikaanse omzet van 150 miljoen dollar. De film kostte meer dan 250 miljoen dollar om te maken.

Buiten de VS deed de film het nog veel slechter, met een omzet van 65 miljoen dollar, waarvan 10 miljoen in China. De spin-off, die los staat van het grote verhaal, zette daar slechts 10,1 miljoen dollar om, meldt Bloomberg. Andere films die al even in de bioscoop waren, deden het zelfs beter dan de jongste Star Wars-telg.

En dat terwijl Star Wars in China toe is aan een succesje, want de afgelopen drie films laten daar een negatieve trend zien. The Force Awakens zette 124 miljoen dollar om, Rogue One 69 miljoen dollar en The Last Jedi 42 miljoen dollar.

Star Wars-moeheid?

Hoewel de recensies minder zijn dan die van andere Star Wars-films, krijgt Solo: A Star Wars Story redelijke kritieken, met een score van 70 procent op Rottentomatoes.com. Wellicht dat de teleurstellende bezoekerscijfers iets te maken hebben met Star Wars-moeheid. The Last Jedi, de meest recente film die het grote Star Wars-verhaal vertelt, ging in december in première en was tot kort geleden nog te zien.

"We zitten er bovenop en gaan veel tijd besteden aan het kijken naar waarom de dingen gingen zoals ze zijn gegaan. We hebben anderhalf jaar tijd tot Episode IX uitkomt", zegt een distributeur van Disney tegen Hollywoodreporter.

Dat geeft Disney (uitgever) en Lucasfilm (filmmaatschappij) wat tijd om te kijken wat- en of er iets mis is gegaan. Daar komt bij dat er nog een aantal spin-offs gemaakt wordt, zoals die rond het personage Boba Fett.

China de grootste

Tegelijkertijd zal Disney er veel aan doen om toch een poot aan de grond te krijgen in China. Want dat land zal in 2020 meer bioscoopkaartjes verkopen dan de VS. The Fast and the Furious-franchise doet het namelijk in China nu al beter dan in de thuismarkt.

Maar Star Wars heeft daar nog een lange weg te gaan, want in de VS zetten de vorige drie films iets meer dan 2 miljard dollar om, terwijl dat in China net boven de 235 miljoen uitkomt.