Amerikaanse tieners keren zich af van Facebook
Meer op YouTube

Amerikaanse tieners keren zich af van Facebook

01-06-2018 11:28 Laatste update: 13:30

Nog maar de helft van de Amerikaanse tieners gebruikt Facebook. YouTube, Instagram en Snapchat zijn een stuk populairder.

Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center onder Amerikaanse jongeren tussen de 13 en 17 jaar. Drie jaar geleden was Facebook nog het populairste medium voor tieners. Het sociale netwerk had destijds een marktaandeel van 71 procent, nu is dat afgenomen tot 51 procent.

YouTube is de populairste site/app voor Amerikaanse tieners: 85 procent maakt er gebruik van. Ook Instagram (72 procent) en Snapchat (69 procent) mogen zich verheugen in een toegenomen populariteit.

Sociale media positief of negatief?

Volgens Pew is er sprake van flinke veranderingen in vergelijking met 2014-2015 toen het onderzoeksbureau een vergelijkbaar onderzoek uitvoerde. Zo hebben bijna alle Amerikaanse tieners (95 procent) inmiddels een smartphone of toegang tot een smartphone. 45 Procent van de tieners zegt daardoor bijna permanent online te zijn.

Tieners zijn verdeeld over de gevolgen van sociale media. Terwijl bijna een kwart van de jongeren meent dat sociale media een negatieve impact hebben, denkt 31 procent dat sociale media vooral positieve gevolgen hebben. 45 Procent stelt dat er geen duidelijk positief of negatief effect is.

Facebook populairder bij arme kinderen

Hoewel Facebook ooit begon als een sociaal netwerk voor studenten aan Amerikaanse elite-universiteiten, is de site nu opmerkelijk genoeg vooral in trek bij kinderen afkomstig uit gezinnen met lage inkomens.

Van de tieners uit gezinnen met een jaarinkomen van meer dan 75.000 dollar maakt slechts 36 procent gebruik van het netwerk. Van de kinderen uit de armste gezinnen zit 70 procent op Facebook. Zwarte tieners, die verhoudingsgewijs vaker in armoede opgroeien, noemen Facebook veel vaker als hun meestgebruikte site dan witte tieners (29 procent versus 7 procent).

Jongens en meisjes

Voor 35 procent van de jongeren is Snapchat de meestgebruikte app. Daarmee doet Snapchat het nog net iets beter dan YouTube dat voor 32 procent van de ondervraagde jongeren de meestgebruikte internettoepassing is.

Er zijn duidelijk verschillen tussen jongens en meisjes. Terwijl meisjes de voorkeur geven aan Snapchat (voor 42 procent de populairste app) zitten jongens eerder op YouTube (39 procent noemt YouTube de meestgebruikte toepassing).

Nederland

Onlangs bleek ook al uit onderzoek van TelecomPaper dat Nederlandse kinderen tussen de 12 en 15 jaar veel minder gebruik zijn gaan maken van de Facebook-app. Drie jaar geleden had 80 procent van de kinderen de app geïnstalleerd, nu is dat minder dan de helft.

Net als hun Amerikaanse leeftijdsgenoten zijn Nederlandse tieners wel meer gebruik gaan maken van Instagram en Snapchat. De populairste app bij Nederlandse jongeren blijft WhatsApp, goed voor een marktaandeel van 98 procent.

Volg Bright ook op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube