'Instagram werkt aan YouTube-concurrent'
Voor vloggers

'Instagram werkt aan YouTube-concurrent'

07-06-2018 09:45 Laatste update: 08-06-2018 09:33

Instagram zou werken aan een concurrent voor YouTube en Snapchat Discover, met werk van vloggers.

Instagram werkt aan een nieuwe sectie voor onder meer gescripte shows, muziekclips en meer. Dat zeggen ingewijden tegen TechCrunch. De video's worden verticaal getoond en worden opgenomen in de hoge 4K-resolutie. Instagram zou in overleg zijn met populaire social media-sterren om hun video's op een speciale plek in de app te tonen.

In de nieuwe video-sectie zouden geen series van het niveau Netflix te zien zijn, maar wel langere video's van vijf tot vijftien minuten, opgenomen met goede camera's. Ook reguliere gebruikers zouden met langere video's in de sectie terecht kunnen. Momenteel kunnen video's op Instagram maximaal 15 minuten lang zijn.

Geld verdienen

Uiteindelijk kunnen de makers net zoals op YouTube ook geld verdienen met populaire video's. Instagram zou nog niet besloten hebben welke manier van adverteren het wil gebruiken. Wel kunnen de video's omhoog worden geveegd om bij een site te komen, zoals nu ook al kan bij kortere video's van bepaalde Instagram-gebruikers.

In tegenstelling tot huidige video's op Instagram zijn de langere video's straks te pauzeren, zodat ze niet in één keer bekeken hoeven te worden. In de sectie worden alleen video's toegelaten die al helemaal gemonteerd zijn. Met de nieuwe sectie neemt Instagram het niet alleen op tegen YouTube, de functie lijkt ook erg op Snapchat Discover.

Het is niet voor het eerst dat Instagram leentjebuur speelt bij Snapchat: veel populaire functies van Instagram, zoals de Stories, werden eerder door Snapchat geïntroduceerd.

Volg Bright ook op Instagram voor een blik achter de schermen op de redactie.