Apple-baas Tim Cook: Nederland is geweldig
Exclusief

Apple-baas Tim Cook: "Nederland is geweldig"

18-06-2018 17:41 Laatste update: 20:56

Tim Cook sprak exclusief met Bright. De Apple-ceo vertelt wat je nodig hebt om met apps wereldwijd succesvol te zijn en waarom Nederland daar zo goed in is.

Vorige week gaf Apple, het meest waardevolle bedrijf ter wereld, een update over zijn impact op Europa. Over de werkgelegenheid die het creëert met banen bij Apple zelf, de vele toeleveranciers en de zogeheten 'app-economie'. Sinds de lancering van de App Store tien jaar geleden voor de iPhone, en later de iPad, zijn er inmiddels 1,7 miljoen Europese app-banen ontstaan, die met de verkoop van apps wereldwijd meer dan 20 miljard euro hebben opgeleverd. Opvallend: ruim 90 procent van die inkomsten is afkomstig uit de verkoop buiten Europa.

"Het is geweldig dat je kunt kiezen waar je wilt wonen. Met wie je wilt werken. En dat je een global business kunt runnen zonder daar tientallen jaren over te hoeven doen. Het zware werk om je app bij de mensen te krijgen wordt voor je geregeld, zodat jij je kunt richten op je passie." Aldus Tim Cook, de ceo van Apple, in gesprek met Bright. Cook is een paar dagen in Nederland om enkele van die app-ontwikkelaars te ontmoeten. Ik tref hem bij Lucky Kat Studio's in Den Haag, maker van games als Grumpy Cat en Beat Street, en krijg een kwartier voor enkele vragen.

Nederland nummer 1

Cook is niet voor niks uitgerekend in Nederland op bezoek bij ontwikkelaars. Nederland doet het erg goed in de Europese app-economie. In absolute aantallen staan we met 167 duizend ’app jobs’ op plek 4 achter het Verenigd Koninkrijk (291 duizend), Duitsland (262 duizend) en Frankrijk (220 duizend). Spanje volgt op afstand op plek 5 met 76 duizend appbanen. Kijk je echter naar het aantal appbanen op het totaal aantal banen in een land, dan staat Nederland met 2 procent helemaal bovenaan in Europa, samen met Finland.

Nederland staat bovendien met vier steden in de top 20. Amsterdam telt 89 duizend appbanen en heeft alleen Londen en Parijs voor zich. Op plek acht staat Rotterdam met 33 duizend, Utrecht op veertien met 22 duizend en Eindhoven op twintig met twintigduizend appbanen. Ruim 35 duizend apps in Apple’s App Store, anderhalf procent van het totale aanbod, zijn afkomstig uit Nederland.

Wat is ons geheim? Cook: "Een paar dingen. De overheid voert een slim beleid om startups te stimuleren op de juiste momenten, aan het begin van de groeicurve. De bereidheid van Nederlanders om mensen van allerlei afkomst te accepteren is een hele grote plus. En Nederland is een geweldige plek om te leven." Cook is onder de indruk, maar niet verrast. "Ik was hier twee jaar geleden op Startup Fest Europe met Neelie (Kroes, red.). Ik voelde toen al dat hier wat aan de hand is. Een enthousiasme en het geloof dat alles mogelijk is."

Volgens Cook geeft onze openheid ons een voordeel in de app-economie. "Succesvolle ontwikkelaars hadden snel door dat wanneer je software schrijft voor de hele wereld, je verschillende perspectieven nodig hebt en geografische diversiteit in je team. Dat is goed voor iedereen. Het trekt talent naar je land en maakt de wereld een beetje kleiner."

Ontwikkelaar Lucky Kat is een mooi voorbeeld hiervan. De broers Herdjie en Hernan Zhou zijn geboren in Nederland van Chinese ouders aan wie ze nauwelijks kunnen uitleggen hoe ze geld verdienen met games die overal ter wereld worden gespeeld. Er werkt nog één Nederlander. De andere vijf jonge ontwikkelaars bij Lucky Kat komen overal vandaan, waaronder uit Engeland en Frankrijk. Ze zijn vrijwel allemaal gerecruteerd via Twitter waar ze een voorliefde met de broers delen voor retro games, pixel art en apps bouwen.

App-fatigue?

Openheid is een pré, maar hoe val je op in de App Store? Het aanbod is met 2,1 miljoen apps enorm en de competitie is moordend. "Veruit het belangrijkste is je te richten op de gebruiker. Wanneer je iets maakt dat een gebruiker helpt in zijn dagelijks leven, dan zullen ze komen. Dat kan zijn door iemand te vermaken of iemand iets te laten leren of creëren." Het redesign van de App Store afgelopen najaar sluit daarop aan. "We willen gebruikers vooral wijzen op apps die helpen."

Cook herkent zich niet in de 'app-vermoeidheid' die uit sommige onderzoeken naar voren komt. Dit rapport van comScore bijvoorbeeld registreert dat een groeiende groep gebruikers in de VS, vooral de wat oudere, nauwelijks tot geen nieuwe mobiele apps (van alle platforms bij elkaar, niet alleen iOS) downloadt. Is na tien jaar App Store het nieuwtje er vanaf?

"Volgens mij is dat niet aan de hand", meent Cook. "Als je kijkt naar de bestedingen in onze App Store, het aantal nieuwe gebruikers, al die getallen vestigen nog elk kwartaal nieuwe records. De redactionele toevoegingen in de vernieuwde App Store hebben de zichtbaarheid van bepaalde categorieën apps naar nieuwe hoogten gestuwd. En uiteindelijk zijn we bij Apple niet gefocust op gebruik. Dat is niet wat we willen maximaliseren. Wat we wél willen maximaliseren is wat mensen eruit halen. Wat de apps met ze doen. Waar de apps ze toe in staat stellen. Hoe ze mensen faciliteren. De ontwikkelaars die zich daarop richten, zullen blijven winnen. We willen allemaal beter worden."

Tot slot ging Cook in op een aankondiging die Apple onlangs deed op zijn ontwikkelaarscongres WWDC: Shortcuts voor Siri. App-ontwikkelaars kunnen hiermee relatief eenvoudig aanklampen bij Apple's slimme spraakassistent. "Ik ben fan van Shortcuts, want het brengt Siri naar elke app. Daarmee worden simpele dingen die we dagelijks doen eenvoudiger, ongeacht of je tijd wil besparen, stress wil verminderen of meer plezier wil maken. Ik denk dat het heel erg groot gaat worden."