'Meer verkeersdoden door taxidiensten Uber en Lyft'
Verkeersveiligheid

'Meer verkeersdoden door taxidiensten Uber en Lyft'

09-11-2018 13:58 Laatste update: 14:00

Taxidiensten zoals Uber en Lyft zorgen ervoor dat er meer autokilometers worden afgelegd. Daardoor vallen er meer verkeersslachtoffers, zeggen Amerikaanse wetenschappers.

De introductie van diensten als Uber en Lyft heeft ervoor gezorgd dat mensen sneller een taxi nemen. Trips die ze eerder met de fiets, bus, trein, tram of metro zouden doen, worden daardoor nu per auto afgelegd.

De gevolgen laten zich raden. Volgens onderzoekers John Barrios van de University of Chicago en Yael Hochberg en Hanyi Yi van Rice University leidt de komst van Uber en Lyft in Amerikaanse steden tot toenemend autobezit, meer autokilometers en meer benzinegebruik.

Verkeersdoden

Bovendien neemt de kans op een dodelijk auto-ongeluk in dergelijke steden met 2 tot 3 procent toe. Zou die toegenomen kans op een dodelijk ongeluk worden geëxtrapoleerd naar de hele Verenigde Staten, dan zou dat neerkomen op bijna duizend extra verkeersdoden per jaar, schrijft The Economist.

“De stijging van het aantal ongelukken lijkt ook na verloop van tijd aan te houden, en zelfs toe te nemen”, stellen de onderzoekers. Zij wijzen erop dat niet alleen inzittenden van auto’s maar ook voetgangers een grotere kans op een dodelijk verkeersongeval lopen.

Gevaar voor de verkeersveiligheid

Eind oktober diende in Amsterdam een rechtszaak tegen een 22-jarige Uber-chauffeur die vorig jaar maart betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Molukkenstraat. Daarbij kwam een 22-jarige fietsster om het leven.

Tijdens de rechtszaak gebruikte de familie van het slachtoffer de spreektijd om Uber ter verantwoording te roepen. De zus van de omgekomen fietsster wees onder meer op de handelingen die Uber-chauffeurs tijdens het rijden in de Uber-app moeten uitvoeren. Daarmee vormt de app een gevaar voor de verkeersveiligheid, meent zij.

Maximum aantal uren

Ook bleek dat de chauffeur in het etmaal voor het ongeval maar weinig rust had genomen. Anders dan in het Verenigd Koninkrijk hanteert Uber in Nederland geen maximum voor het aantal uren dat een bestuurder gebruik mag maken van de app.

Toen Jeroen van Bergeijk, die voor zijn boek Uberleven actief werd als chauffeur van de taxidienst, aan een Uber-manager vroeg of de Britse regels niet ook in Nederland moeten gaan gelden, kreeg hij als antwoord: “Uber-chauffeurs bepalen zelf wat goed voor ze is.”

Kijk ook: zo werkt de techniek van zelfrijdende auto's:

Meer tech-video's? Volg Bright op YouTube