Deze BMW i8 Roadster lijkt afkomstig uit de toekomst
BMW meets Star Wars

Deze BMW i8 Roadster lijkt afkomstig uit de toekomst

02-01-2019 18:37 Laatste update: 07-01-2019 11:35

Rutger trekt veel bekijks als hij in de BMW i8 Roadster rondrijdt. Niet zo gek: de auto voelt alsof hij afkomstig is uit de verre toekomst.

De BMW i8 was bij zijn introductie samen met het kleine broertje (de volledig elektrische i3) BMW's hoopvolle introductie in de markt van duurzaam rijden. BMW liet zien dat niet alleen Tesla elektrisch sexy kon maken. In Duitsland konden ze dat ook. Voor beide i auto's werd een productieproces ontwikkeld met carbon als basis, om het gewicht van de accu's te compenseren. De design teams spraken over een nieuwe vorm van "premium sustainability". Waarbij je voelde dat je moeder aarde niet teveel pijn deed, maar zonder in te leveren op comfort of looks. Het leer is vegan, veel interieurdelen zijn gemaakt van gerecyclede pet-flessen.

De i8 was daarnaast bij zijn introductie al een auto waarvan het moeilijk voor te stellen was dat je hem van de showroom  af zou zien rijden de echte wereld in. Toch gebeurde dat. Inclusief die bijzondere opbouw van gekleurde lagen, waardoor het lijkt alsof er een zwarte auto aan de binnenkant zit, met gekleurde schilden daarop gemonteerd. De vleugeldeuren bleven ook en een interieur dat aangelicht werd in blauw, oranje of wit, afhankelijk van je instellingen. 

4 jaar later rijden we deze auto weer. Laat ik maar verklappen: de i8 Roadster voelt nog steeds als de toekomst. Dat ligt deels aan de behoudendheid van andere automakers, maar vooral aan de vooruitstrevendheid in ontwerptaal van de i8. Van achter het stuur zijn er met deze Roadster variant twee dingen veranderd: de elektrische actieradius is bijna verdubbeld, waardoor de i8 nu echt als elektrische auto gereden kan worden op stukken tot zo'n 40 km. Daarnaast kan het dak er nu af. De constructie lijkt ingeklapt een beetje op wat Mazda met de MX-5 RF heeft gedaan. Achter de hoofdsteunen blijft de auto hoog. Alleen het dak boven je verdwijnt, samen met een raampje achter de stoelen dat naar beneden schuift. Als gevolg voelt de i8 niet heel erg als een cabrio. 

De partytrick kost je ook de kleine achterstoeltjes van de roadster. Waar je je kinderen had kunnen laten in de coupé, vind je nu ruimte voor de kap en een paar opbergvakken. In de roadster kun je geen handbagage meenemen als je een passagier hebt. Een Mini cabrio heeft meer opbergruimte. Is de i8 coupé nog wel als semi-praktisch te verkopen, de roadster is dat niet.