Uber gaat eigen app onderzoeken na ongelukken
Doden en gewonden

Uber gaat eigen app onderzoeken na ongelukken

18-01-2019 18:58 Laatste update: 21-01-2019 13:12

De afgelopen weken waren er diverse ongelukken waarbij Uber-chauffeurs betrokken waren. Er vielen doden en gewonden, en de kritiek op het taxibedrijf is niet mals. Uber doet er alles aan om het tij te keren, zegt het bedrijf tegen RTL Nieuws.

Zo onderzoekt Uber of de ongelukken zijn veroorzaakt door onervaren chauffeurs. "Wij stellen momenteel geen leeftijdsminimum en we kijken niet naar rijervaring", zegt een woordvoerder. "We willen nu een duidelijk beeld krijgen: zijn er overeenkomsten bij de ongelukken te ontdekken en kunnen we op grond daarvan maatregelen nemen? Hopelijk krijgen we daarover volgende week meer duidelijkheid."

Uber onderzoekt ook of de app waarvan het bedrijf gebruikmaakt chauffeurs afleidt bij het rijden. Chauffeurs krijgen nu via de app een melding en kunnen die accepteren, ook tijdens het rijden. Uber laat weten dat ze kijken of de app elementen bevat die afleidend werken.

”We zijn continu aan het kijken hoe we de app kunnen verbeteren ten behoeve van de verkeersveiligheid. Gesprekken met gemeenten, de politie en de inspectie horen daar ook bij. We nemen dit serieus en willen hiermee laten zien dat wij de verantwoordelijkheid nemen.”

Rijtijdlimiet

Volgens Uber moeten chauffeurs van het bedrijf aan dezelfde eisen voldoen als taxichauffeurs die behoren tot een zogenoemde TTO, een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). "Onze rijtijdlimiet is zelfs strenger dan in de voorschriften staat. Onze chauffeurs mogen in 24 uur tijd maximaal 12 uur rijden. Als ze die limiet hebben bereikt, worden ze automatisch uitgelogd en kunnen ze 10 uur lang niet inloggen. Een chauffeur moet zelf een vergunning hebben, een chauffeurskaart, een chauffeursexamen en een boordcomputer. Als tijdens handhaving van de politie een overtreding wordt geconstateerd, is de boete even hoog als de TTO-chauffeurs."

Alleen krijgt Uber niet van de politie te horen wanneer een taxichauffeur een overtreding begaat. Dat wil Uber wel en is daarover in gesprek met de politie. Het taxibedrijf doet naar eigen zeggen wel aan zelfhandhaving. Na elke rit kan een klant het gedrag van de chauffeur beoordelen: reed hij goed, was hij vriendelijk en behulpzaam, etc. Als de rating te laag is, krijgt de Uber-chauffeur drie waarschuwingen en daarna wordt de toegang tot de app geblokkeerd.