'Boem is ho'

Zelfrijdende Apple-auto's hebben vaakst noodingreep nodig

13 februari 2019 14:37

Apple scoort het slechtst van alle bedrijven die momenteel zelfrijdende auto's testen op de openbare weg in de VS. Testchauffeurs moeten gemiddeld elke twee kilometer een noodingreep doen.

Dat blijkt uit gegevens van de Amerikaanse toezichthouder voor het wegverkeer in Californië, het Department of Motor Vehicles (DMV), meldt The Last Driver License Holder. Apple test net als andere bedrijven zijn zelfrijdende auto's op de openbare weg in Californië. Net als vrijwel alle fabrikanten gebruikt Apple testchauffeurs die ingrijpen als de auto niet juist reageert op situaties op de weg; alleen de technologie van Google-zusterbedrijf Waymo is geavanceerd genoeg om auto's zonder chauffeur de weg op te sturen.

De gegevens over de zelfrijdende testwagens in Californië gaan over de periode tussen december 2017 en november 2018. Bij de auto's van Apple moest de testchauffeur in die periode gemiddeld 872 keer per 1.600 kilometer ingrijpen, ongeveer eens per 2 kilometer.

Waymo scoorde het beste, met 0,09 ingrepen per 1.600 kilometer. Naast Waymo scoren ook General Motors, Zoox, Nuro en Pony.AI goed: die hoeven per 1.600 kilometer allemaal minder dan 1 keer in te grijpen. De twintig bedrijven na die top vijf moeten tussen de 4,75 en 872 keer per 1.600 kilometer ingrijpen.

Concurrentie om de tuin leiden?

Apple had eerder kritiek op de manier waarop de cijfers worden verzameld. Het systeem laat fabrikanten zelf hun gegevens indienen, wat volgens Apple zorgt voor een ontransparant beeld. Sommigen denken echter dat Apple bewust slechte cijfers over zijn zelfrijdende auto's rapporteert, om de concurrentie om de tuin te leiden.

Apple zou begin dit jaar 200 mensen van zijn Project Titan-team hebben gehaald. Die bedrijfstak van Apple werkt aan technologie voor zelfrijdende auto's. Apple zei toen nog steeds grote kansen te zien in autonome systemen zoals zelfrijdende auto's.

Het Project Titan-team staat onder leiding van voormalig Tesla-leidinggevende Doug Field en Bob Mansfield, eerder als hoofd hardware verantwoordelijk voor de iPad, MacBook en iMac.

Zelfrijdende auto's eng? Zo bang waren we ooit voor de fiets

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Nederland best voorbereid op zelfrijdende auto'

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Zelfrijdende Apple-auto via iPhone te openen en te betalen'