Schunnige reacties

Disney en Nestlé stoppen YouTube-reclames na ophef

21 februari 2019 12:49

Disney en Nestlé stoppen voorlopig met adverteren op YouTube, nadat werd ontdekt dat video's van kinderen op de site door een pedofielennetwerk werden misbruikt.

Naast Disney en Nestlé pauzeren ook game-ontwikkelaar Epic Games en voedselgigant Dr. Oetker hun reclames op YouTube, meldt Bloomberg. De bedrijven willen niet dat leden van het eerder deze week ontdekte pedofielennetwerk geld verdienen aan advertenties. Het bestaan van dat netwerk werd ontdekt door YouTuber Matt Watson, bekend onder de naam MatssWhatItIs.

Watson ontdekte dat onder video's die door kinderen op YouTube zijn geplaatst veel reacties met tijdcodes staan. Wie op zo'n tijdcode klikt, gaat meteen naar een deel van de video waarin de kinderen een kwetsbare houding aannemen, of bijvoorbeeld in zwemkleding te zien zijn. De reacties met tijdcode krijgen van andere leden van het pedofielennetwerk een positieve waardering, waardoor ze goed vindbaar zijn.

Ook worden video's van kinderen gedownload en verwerkt tot compilatie met enkel de kwetsbare onderdelen. Die worden door leden van het netwerk gedeeld, en voorzien van reclames. Met dergelijke video's zou door het netwerk de afgelopen 60 dagen minder dan 8000 dollar zijn verdiend, zegt YouTube. Het bedrijf gaat die inkomsten terugvorderen.

Richtlijnen aangepast, accounts verwijderd

YouTube heeft zijn richtlijnen aangepast, zodat duidelijk is dat het gedrag van het pedofielennetwerk niet aanvaardbaar is. "Alle inhoud - inclusief opmerkingen - die minderjarigen in gevaar brengt, is weerzinwekkend en we hebben duidelijke beleidsregels die dit op YouTube verbieden. We hebben onmiddellijk actie ondernomen door accounts en kanalen te verwijderen, illegale activiteiten aan te geven aan autoriteiten en gewelddadige opmerkingen uit te schakelen ", aldus een woordvoerder van YouTube.

Extremistische video's

Het is niet voor het eerst dat adverteerders zich tijdelijk terugtrekken van YouTube om video's gericht op pedofielen. Eind 2017 trokken bedrijven als Adidas, Mars en HP hun reclames terug na de vondst van schokkende video's.

Ook trokken bedrijven eerder advertenties in die werden getoond naast extremistische video's

Zo werkt het kindvriendelijke YouTube Kids:

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

YouTube toont nog altijd reclame bij extremistische kanalen