Eerste virtuele model op Nederlandse tijdschriftencover: is dit de toekomst?

Glamour is het eerste Nederlandse tijdschrift met een virtueel model op de cover.

Nepmodel

Eerste virtuele model op Nederlandse tijdschriftencover: is dit de toekomst?

04-03-2019 17:00 Laatste update: 05-03-2019 07:41

Move over, Doutzen Kroes en Romee Strijd. Op Instagram en in de modellenindustrie duiken steeds vaker virtuele modellen op. Gaan deze digitale mensen de industrie veroveren, of is het een gimmick die weer overwaait?

In een eerste oogopslag valt het je misschien niet eens op. Toch is Raven – de vrouw die deze week de cover van tijdschrift Glamour siert – geen persoon van vlees en bloed. Ze is een virtueel model van 23 jaar en woont in Den Haag én Shanghai.

Echt model

Raven is speciaal voor Glamour ontworpen door een team van designers. Ze is helemaal gemodelleerd naar de look van dit moment. Dat was volgens hoofdredacteur Anke de Jong een flinke klus. "Ik riep naar onze art director en zei: klus even zo’n poppetje in elkaar. Zo simpel bleek het niet te gaan. Je moet eerst met een echt model shooten. Met de foto’s maak je vervolgens een animatieversie."

De moeite is er van het eindresultaat af te zien: Raven is misschien niet perfect, maar komt wel akelig dichtbij. Het ingewikkelde productieproces maakt wel dat het relatief kostbaar is om met een virtueel model te werken. De Jong: "Wat daarentegen handig is, is dat Raven altijd beschikbaar is als we haar nodig hebben." In het blad vind je een uitgebreid interview met haar waarin ze onder andere vertelt over kleding, Instagram en haar debuut als model.

Lil' Miquela

In Nederland is Glamour het eerste blad dat met een virtueel covermodel op de proppen komt. Toch is Raven geen uitzondering. Virtuele modellen duiken steeds vaker op. Zo is er Lil’ Miquela, die met haar 1,5 miljoen volgers op Instagram groter is dan menig influencer. De zogenaamd 19-jarige vrouw uit LA doet wat elke andere instagrammer van haar leeftijd ook doet. Ze chillt met vrienden, heeft een liefdesleven, maakt selfies, wordt uitgenodigd voor reisjes en gaat naar events.

In Amerika bestaat zelfs een heel modellenbureau dat alleen merkt virtuele modellen werkt: thediigitals. Eén van hun modellen is Shudu Gram, een virtual influencer met 158.000 volgers op Instagram.

‘Geen concurrentie’

Jordy Maarseveen van modellenbureau New Generation Models denkt dat de virtuele modellen geen bedreiging vormen voor de huidige industrie. "Ik denk dat we voorlopig kunnen spreken van een gimmick. Ik zie het niet als echte concurrentie. Onze modellen worden nog steeds veel geboekt. Natuurlijk is het leuk dat je je ideale model kan maken, maar mensen hebben ook behoefte aan een vast gezicht, iemand die tot de verbeelding spreekt. En die over de catwalk kan lopen."

Bij New Generation Models wordt ook gebruik gemaakt van digitale snufjes. Zo heeft het bureau van een van zijn modellen een 3D-scan laten maken waar kleding op gelegd kan worden. "Dat was best heftig: er moesten honderdvijftig camera's om die persoon draaien. Het was een intensief en kostbaar werkje."

Dat het model niet meer fysiek aanwezig hoeft te zijn om een ontwerp te passen, is natuurlijk handig. Toch is het volgens Maarseveen niet voldoende. "Uiteindelijk wil de klant de mode toch op een echt mens zien. Het is net als met paspoppen: het zegt wel iéts, maar niet genoeg."

Smaakt naar meer

Glamour-hoofdredacteur Anke de Jong ziet Raven in de toekomst graag vaker terugkomen in het blad. "Dit smaakt zeker naar meer. Het is tof om de grens op te zoeken. Ik ben benieuwd of zij net zo’n grote influencer kan worden als een echt mens."

Benieuwd naar het interview met Raven? Vanaf woensdag ligt de nieuwe Glamour in de winkel. Je kunt het virtuele model alvast volgen op Instagram via @therealraven1996.

Bekijk de video hier: