'Ruim 3 miljoen Nederlanders in 2018 slachtoffer cybercrime'
Grote schade

'Ruim 3 miljoen Nederlanders in 2018 slachtoffer cybercrime'

03-04-2019 12:33 Laatste update: 12:39

Vorig jaar zijn 3,3 miljoen Nederlandse consumenten slachtoffer geweest van een vorm van cybercriminaliteit. Dat stelt beveiligingsbedrijf Symantec in een rapport.

Voor het Norton LifeLock-rapport onderzocht Symantec meer dan duizend Nederlandse consumenten. Het bedrijf definieert cybercriminaliteit als 'het persoonlijk ervaren van een misdaad gepleegd met apparaten over het internet'. Het gaat onder meer om identiteitsdiefstal, creditcardfraude of gecompromitteerde inloggegevens.

Cybercrime heeft Nederlanders afgelopen jaar opgeteld 349,1 miljoen euro gekost, meldt Symantec. Er werd 14,4 miljoen uur besteedt aan het oplossen van problemen die door cybercriminaliteit veroorzaakt zijn.

'Kans groter dan die op griep'

Volgens Symantec verwacht 66 procent van de Nederlandse consumenten om dit jaar slachtoffer te worden van cybercrime. De kans is volgens 57 procent van de consumenten zelfs groter of even groot als de kans om griep te krijgen.

Van de Nederlandse consumenten heeft 52 procent weinig vertrouwen in sociale media als het gaat om het beheren van hun persoonlijke data. Nog eens 27 procent heeft er zelfs totaal geen vertrouwen in. Wegens privacy-zorgen zou 13 procent van de Nederlandse consumenten het afgelopen een social-media-account hebben verwijderd.

Toch gegevens delen

Toch blijven Nederlanders over het algemeen voorstander van het delen van persoonlijke gegevens. Zo zou 23 procent zijn browsergeschiedenis gratis delen en 33 procent zou hem verkopen. Zelfs gegevens van het paspoort of een rijbewijs zouden door 22 procent van de Nederlanders gratis gedeeld worden, en door 21 procent tegen betaling.

Volgens Robert den Drijver van Symantec is er een paradox tussen gebruiksgemak en privacy. “Consumenten willen meer controle over de eigen privacy en een strengere aanpak tegen degenen die het misbruiken. Echter, willen ze deze controle zonder gedoe of kosten. Hierdoor zijn ze bereid risico’s te nemen als het gaat om hun privacy, omdat dit makkelijker voor hen is. Gemak is daarom nog steeds doorslaggevend als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens", aldus Den Drijver.