Beeld © Getty
Beeld © Getty
Verenigd Koninkrijk

'Directie sociale media aansprakelijk voor schadelijke content'

5 april 2019 14:36

Directieleden van sociale-mediabedrijven moeten persoonlijk verantwoordelijk kunnen worden gesteld als er schadelijke content via hun websites wordt verspreid.

Dat is een van de voorstellen die de Britse regering maandag zal presenteren in de strijd tegen gewelddadige en andere schadelijke content. Dat meldt The Guardian dat de hand wist te leggen op de plannen.

De Britse regering wil sociale-mediabedrijven een wettelijke zorgplicht opleggen om verspreiding van schadelijke content tegen te gaan. Deze zorgplicht zou moeten worden nageleefd door een onafhankelijke toezichthouder. Aanvankelijk zal de Britse telecomwaakhond Ofcom deze rol vervullen, maar op termijn moet er een aparte instantie komen. De toezichthouder moet worden gefinancierd door een heffing op te leggen aan mediabedrijven.

Zelfverminking

Het debat over de verantwoordelijkheid van sociale media in het Verenigd Koninkrijk is de afgelopen maanden in een stroomversnelling geraakt. Begin dit jaar deed de vader van Molly Russell, een tiener die in 2017 zelfmoord pleegde, een emotionele oproep aan sociale media om meer te doen tegen schadelijke inhoud op hun platforms. De ouders van Molly zijn ervan overtuigd dat afbeeldingen van zelfverminking op Instagram een rol hebben gespeeld bij haar dood.

Ook de live op Facebook uitgezonden aanslagen op moskeeën in het Nieuw-Zeelandse Christchurch hebben ervoor gezorgd dat er meer politieke aandacht is voor de rol van sociale media. Australië besloot naar aanleiding van die schietpartijen al om nieuwe wetgeving aan te nemen die bedrijven als Facebook en Google verplicht om gewelddadige content zo snel mogelijk offline te halen.

Jaarlijks rapporteren

Volgens de uitgelekte voorstellen van de Britse regering moeten techbedrijven een plan opstellen waarin zij uit de doeken doen hoe zij hun platforms veiliger willen maken en wat zij doen voor gebruikers die op schadelijke content stuiten. Ook moet er in het plan komen te staan wat bedrijven doen om nepnieuws en desinformatie tegen te gaan.

Sociale-mediabedrijven zullen daarnaast worden verplicht om een jaarlijks rapport te publiceren waarin zij uit de doeken doen hoeveel schadelijke content er op hun platforms is aangetroffen en wat zij daartegen doen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Minder dan 200 kijkers voor livestream Christchurch-schutter

Tips: privacy-instellingen op Facebook