Dure games

Valve slaat terug: 'Al in 2015 gestopt met geoblocking'

6 april 2019 14:27

In een reactie op de aanklacht van de Europese Commissie dat Valve het Europese consumenten onmogelijk maakt om bepaalde games in een ander land te kopen, bagatelliseert het gamebedrijf nu zijn rol.

Vrijdag maakte de Eurocomissaris voor Mededinging Margrethe Vestager bekend dat Valve via de gamewinkel Steam betrokken zou zijn bij een vorm van geoblocking: het blokkeren van bezoekers op basis van het land waar zij wonen.

Valve en vijf game-uitgevers maakten gebruik van activatiesleutels, waardoor consumenten de games alleen konden aanschaffen in het land waar zij wonen. Zo maakten zij het consumenten onmogelijk om games in een andere EU-lidstaat goedkoper aan te schaffen. Volgens de Europese Commissie overtreden de gamebedrijven daarmee de Europese regels voor mededinging.

Nazisymbolen

In een reactie laat Valve nu weten dat de rol van Steam beperkt was. “De regiosloten werden toegepast bij een klein aantal gametitels”, schrijft Valve-woordvoerder Doug Lombardi aan VentureBeat.

Volgens Lombardi zou het gaan om maar 3 procent van alle games die via Steam worden aangeboden. Geen enkele game van Valve zelf had een regioslot. Bovendien is het gamebedrijf naar eigen zeggen in 2015 al bijna helemaal gestopt met regiosloten in de Europese Economische Ruimte.

Steam gebruikt de lokale activatiesleutels in Europa alleen nog maar als dat nodig is vanwege lokale wetten, stelt Lombardi. Het gaat daarbij onder meer om de Duitse regels voor geweld en nazisymbolen in games.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Gamebedrijven overtreden EU-regels met te dure games'

Bright Games Journaal: betekent Google Stadia het einde van de spelcomputer?